BiH

Mogu li oštrije novčane kazne smiriti bahate i nesavjesne vozače?

Predstavnički dom Parlamentarne skupštine BiH usvojio je na sjednici održanoj u četvrtak, 15. maja 2025. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH, a kojim se definiše bahata vožnja i pooštravaju kazne za korištenje telefona tokom vožnje i nevezivanje pojasom.

FOTO: BOSNAINFO
FOTO: BOSNAINFO
Ilustracija

Zakon će sada biti upućen u Dom naroda PS BiH na dalje usvajanje.

Podsjetimo, njime se predlaže da se bahata vožnja uvede kao novi član pomenutog zakona, a bahatim vozačima smatraće se oni koji dva ili više puta prođu kroz crveno svjetlo na semaforu u razmaku od 20 minuta.

Takođe, bahatost u vožnji biće sankcionisana i kada se vozači kreću naseljem brzinom koja je 40 km/h veća od dozvoljene, odnosno 60 km/h iznad dozvoljene ako se nalaze izvan naselja. Pored toga, vozači će biti okarakterisani kao bahati ukoliko krenu u preticanje kolone vozila, pri čemu oni svojim automobilom ili drugim motornim vozilom prelaze ili se kreću po punoj uzdužnoj liniji koja razdvaja dvije saobraćajne trake na putu, pišu Nezavisne.

Pročitajte još

Pod bahatom vožnjom smatra se i kada vozač upravlja vozilom sa koncentracijom alkohola većom od 1,5 g/kg (promila) ili narkotika ili drugih psihoaktivnih supstanci.

Predviđene kazne za bahatu vožnju su privremeno oduzimanje vozila odmah kada vozač bude zaustavljen, a to će se učiniti ukoliko se utvrdi da je on u prethodne dvije godine počinio isti prekršaj. Tu su i kazneni bodovi i novčane kazne 2.000-3.000 KM ako je bahati vozač ozbiljno narušio bezbjednost drugih učesnika u saobraćaju.

Međutim, ako vozač izazove saobraćajnu nesreću, predviđena je novčana kazna od 3.000 do 5.000 KM te oduzimanje vozila na period devet mjeseci i četiri kaznena boda.

Za one koji budu koristili telefon tokom vožnje ili neke druge uređaje koji mogu ometati rad uređaja za mjerenje brzine kretanja vozila, te one koji nisu vezani pojasom, uvodi se novi član zakona kojim se definiše da će biti kažnjeni od 200 KM do 400 KM.

Pored novca, vozači koji usljed ovih prekršaja izazovu i saobraćajnu nesreću, dobiće zabranu upravljanja vozilom u trajanju od jednog do šest mjeseci, kao i dva kaznena boda.

Saša Magazinović, poslanik SDP BiH u PD PS BiH, koji je sa Jasminom Imamovićem predlagač ovog zakona, ističe da i od Doma naroda PS BiH očekuje podršku.

“Među poslanicima stanuje svijest o potrebi da se prvi u BiH definiše bahata vožnja, a ti vozači žestoko kazne i sklone sa ulice, jer se radi o potencijalnim ubicama na cesti”, kaže Magazinović za “Nezavisne novine”.

Na konstataciju da se tokom rasprave u PD PS BiH moglo čuti od strane poslanika SNSD-a da su od MUP-a Srpske izviješćeni kako je Zakon o bezbjednosti saobraćaja već mijenjan više puta i da bi se možda trebalo pristupiti novom ili prečišćenom tekstu kako bi se olakšalo policijskim službenicima, Magazinović ističe da on nema ništa protiv toga.

“A što se tiče toga da u određenom dijelu BiH neki prekršaj postoji, to nema nikakve veze sa državnim zakonom koji se odnosi na sve građane BiH. Na primjer, od pripadnika MUP-a Republike Srpske dobio sam pohvale za pooštravanje kazni za zloupotrebu parking-mjesta za invalide, jer je to jednak problem za sve dijelove BiH. Tako i ovdje nema nikakve prepreke da se ovaj zakon primjenjuje na cijeloj teritoriji”, rekao je Magazinović.

Stručnjaci pozdravljaju to što je zakon prošao prvi dio parlamentarne procedure.

Međutim, imaju zamjerke na predviđene kazne za bahate i nesavjesne vozače.

“Bojim se da će se visoke novčane kazne teško izvršiti. Postoje oni koji prave prekršaje i sada izbjegavaju da plaćaju kazne, pa imamo ljude koji imaju skupljene kazne u iznosu od 80.000 KM”, upozorava Ševal Kovačević, sudski vještak saobraćajne struke.

Prema njegovom mišljenju, potrebne su strože sankcije, ali ne one novčane.

“Treba razmišljati o izmjenama Zakona o izvršenju krivičnih sankcija, pritvora i drugih mjera BiH, zakonu o prekršajima, pa čak i zakonu o oduzimanju imovine. Posebno tu mislim na zakon o izvršenju sankciju, a tamo uvesti obični zatvor, strogi zatvor, samicu ili slično. Jer ako sad imamo situaciju da su pojedini bahati vozači dužni hiljade maraka, šta mi dobijamo ako im samo povećamo novčane kazne. Običan čovjek, smrtnik, koji ima auto, ustaje svako jutro da ide na posao, razvozi porodicu i djecu, on će kaznu koju dobije platiti i trudiće se da ne pravi prekršaje, ali oni koji krše zakon stalno, nastaviće to da rade. Dakle, zakonom treba definisati da, kada policija uhvati bahate u vožnji, te na licu mjesta preko IDEEA utvrdi da su kažnjavani za iste ili slične stvari, treba da im da mogućnost da im odmah stave lisice i da ih privedu, pritvore i da se protiv njih pokrenu dalje sankcije”, kaže Kovačević za “Nezavisne novine”.

Nikola T., vozač iz Banjaluke, ističe da nije bio upoznat sa novim izmjenama zakona, ali je saglasan da kazne prema bahatim vozačima treba pooštriti.

“Sve je više bahatih vozača na cestama, makar je takav slučaj u Banjaluci. Većim kaznama je potrebno uticati na veću bezbjednost svih učesnika u saobraćaju”, kaže Nikola.

Ipak, ni on nije optimista da će predviđene kazne pomoći da se situacija popravi.