BiH

Zbog čekanja na obnovu pruge u Jablanici Željeznice FBiH izgubile milione, otkazani i važni ugovori

Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine u četiri mjeseca ove godine zabilježile su ogromne gubitke.

FOTO: BOSNAINFO
FOTO: BOSNAINFO

U 2025. godinu, ovo preduzeće je ušlo s minusom od 5,5 miliona KM, dok su gubici zbog prekida željezničkog saobraćaja na jugu zemlje uzrokovali višestruku štetu.

U stravičnim poplavama koje su u oktobru prošle godine pogodile Donju Jablanicu oštećena je pruga na lokaciji Komadinovo Vrelo. Tada je uništeno 70 metara željezničke pruge – žile kucavice bh. privrede koja je spoj s lukom Ploče u Hrvatskoj.Funkcionerima u BiH su bila potrebna dva mjeseca kako bi se krenulo u obnovu pruge i to zahvaljujući donaciji, dok se šteta svakim danom gomilala za 280.000 KM.

Pruga je rekonstruisana krajem januara ove godine, a željeznički saobraćaj je bio u prekidu četiri mjeseca. Iako su nadležni mjesecima upozoravani da je potrebno preuzeti što hitniju reakciju, do toga nije došlo. I sada, četiri mjeseca čekanja uzimaju ozbiljan danak Željeznicama FBiH.

Izgubljeni ugovori

Željeznice FBiH su započele 2025. godinu loše, te su u prva četiri mjeseca zabilježeni ogromni gubici što nam je potvrdio i v.d. direktor Mirza Hadžibegić koji je na ovu poziciju imenovan u novembru prošle godine.

Pročitajte još

“U januaru nije bilo prijevoza nikako, a južna pruga nije bila u funkciji. U Jablanici je bio prekid, što se direktno odrazilo. U 2025. godinu smo u startu ušli sa 5,5 miliona KM minusa. Roba koja je bila dolje, prvenstveno prijevoz uglja za Srbiju – tranzit koji je jedan veliki dio prihoda za 2025., ta roba je sebi našla drugi put zbog prekida pruge u Jablanici. Kada se uspostavila pruga, prevezli smo dio uglja koji je bio u Pločama za Srbiju i sada je taj ugovor istekao. To je ono što nam značajno remeti prihode”, kazao je Hadžibegić.

Troškovi Željeznica FBiH su veći od prihoda, što preduzeće dodatno vodi u gubitke. Gubici za prva tri mjeseca iznose 9 miliona KM.

“Borimo se da vratimo prijevoz na našu prugu da bi obezbijedili prihode. Umanjenje prihoda varira iz mjeseca u mjesec. Imamo poremećaj koji se tiče aprila, Željeznice RS-a vode ugalj iz rudnika Omarska za Mittal u Zenici. I mi imamo dio učešća, ali nam i tog prijevoza fali u aprilu. Za prva tri mjeseca, otprilike smo oko 9 miliona u minusu”, rekao je.

Zbog dugog čekanja na rekonstrukciju pruge isteklo je i nekoliko ugovora.

“Negdje oko 20 posto prihoda koje su Željeznice ostvarivale u posljednje dvije godine se odnosila na prijevoz uglja iz Ploča do Zvornika za potrebe Elektroprivrede Srbije. Taj ugovor je u 2024. godini realiziran na 450.000 tona, što je pola tog ugovora. Desio se prekid pruge u Jablanici i nakon uspostave prevezeno je cca. 100.000 tona koje su bile deponovane u Pločama. Nova roba nije došla jer je ugovor bio pred isticanjem i našle su drugi put. Ostalo je nerealizovano 350.000 tona. Radimo pregovore sa svim učesnicima u prijevozu da probamo vratiti robu iz Ploča za Zvornik”, pojasnio je Hadžibegić.

Višestruka šteta

Kada je riječ o četveromjesečnom prekidu željezničkog saobraćaja, Hadžibegić je pojasnio da se šteta može posmatrati višestruko.

“Troškovi koje smo imali da bi se osposobila pruga iznose oko tri do četiri miliona KM. Kada gledate štetu na željezničkoj infrastrukturi, morate posmatrati jedan širi pojas. Kada gledamo sa šireg aspekta potrebno nam je 30 miliona KM da saniramo u potpunosti sve nastale štete kako bi prugu doveli u stanje u kakvom treba biti. Aplicirali smo preko Vijeća ministara BiH na Fond solidarnosti EU. Ove godine ćemo znati ishod, tj. da li smo uspjeli dobiti neka sredstva. Aspekt štete se reflektuje i izgubljene prihode. Zbog blokade pruge su nam izostali prihodi koje smo mjesečno mjerili cca. 5,5 miliona, što ukupno iznosi 22 miliona KM izgubljenih prihoda u četiri mjeseca”, istaknuo je.

Hadžibegić je dodao i da zbog neprevezenih 350.000 tona uglja u Srbiju, Željeznice gube dodatno 15 miliona KM.

“Višestruki su efekti, kada imamo poremećaj jednog logističkog pravca, svi korisnici traže druge puteve. Kada jednom odu s tog puta, vrlo teško se vraćaju nazad. Naši napori su sada da pokušamo da vratimo te robe nazad na Željeznice”, zaključio je, piše Klix.