Magazin

YT SVE BOGATIJI, MOBITELI SVE BOLJI - DJECA SVE GLUPLJA Sve manje roditelja čita svojim mališanima: "Kad im date knjigu - bježe..."

Sve više roditelja priznaje da ne čitaju naglas svojoj djeci, uprkos dokazanim prednostima ove navike za njihov jezički, emocionalni i intelektualni razvoj, pokazuje niz anketa i iskustava edukatora.

FOTO: UNPLASH
FOTO: UNPLASH
Ilustracija

Spencer Russell, bivši učitelj i osnivač popularnog Instagram profila Toddlers Can Read, prošle je sedmice pitao roditelje: “Zašto ne čitate djeci”. Odgovori koje je dobio varirali su od srama do frustracije. Neki su rekli da im je dosadno, drugi da nemaju vremena, a pojedini su priznali da ni sami ne vole čitanje.

Mnogi roditelji, posebno mlađe generacije, imaju problema s koncentracijom svoje djece tokom čitanja. “Prekida me stalno“, “hoće da preskoči sve stranice“, samo su neki od komentara. Neki uživaju u čitanju, ali se žale na ponavljanje – djeca traže istu knjigu iznova.

Prema istraživanju HarperCollins UK, roditelji iz generacije Z (rođeni nakon 1997.) znatno rjeđe vide čitanje kao zabavu, u poređenju sa starijim generacijama. Samo trećina djece uzrasta od pet do deset godina često čita iz zabave – znatno manje nego 2012. godine, kada je to činilo više od polovine.

Russell tvrdi da se posljedice ovih navika već osjećaju u školama. Roditelji mu se javljaju zbog djece stare i do 14 godina koja se još bore s osnovnim čitalačkim vještinama. “Djeca mogu satima gledati YouTube, ali kad im date knjigu – bježe”, kaže on.

Roditelji generacije Z suočeni su s ekonomskom nestabilnošću, rastućim troškovima vrtića (u SAD-u oko 11.000 dolara godišnje), i pritiskom svakodnevnice. Uz sve to, ekrani su neizbježni – a upravo su oni prva generacija koja je s njima odrasla. “Ekrani zamjenjuju vrijeme koje roditelji treba da provode sa djecom“, upozorava Russell.

Ljekari upozoravaju da višak vremena pred ekranima može ugroziti dječiji razvoj jezika, pažnje i empatije. Američke preporuke kažu da djeca između dvije i pet godina ne bi smjela provoditi više od jednog sata dnevno pred needukativnim sadržajem. No, većina roditelja smatra tablet “nužnim zlom“ kad dijete odbija knjigu.

Dawna Duff, profesorica patologije govora, kaže da djeca koja ne čitaju kod kuće često dolaze u školu s manjim fondom riječi, što utječe na cjelokupan uspjeh. “Knjige su izvor bogatog jezika”, kaže ona.

Becky Calzada iz Udruženja školskih bibliotekara SAD-a podsjeća da roditelji ne moraju provoditi sate u čitanju. “Čak i pet minuta, knjiga s nekoliko riječi i slika, može biti dovoljna za početak”. Dodaje da se čitanje ne mora svoditi na čitanje svake riječi – dovoljno je razgovarati o slikama ili pustiti dijete da samo ispriča priču, navodi Guardian.

“Pratite interesovanje svog djeteta”, zaključuje Duff. “To je najbolji put do ljubavi prema čitanju”, prenio je N1.