BiH

Vlada Federacije BiH utvrdila nact Zakona o javno-privatnom pratnerstvu

Vlada Federacije Bosne i Hercegovine danas je na sjednici u Sarajevu, na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije, utvrdila Nacrt zakona o javno - privatnom partnerstvu FBiH i uputila ga na usvajanje Parlamentu FBiH.

Vlada FBiH
FOTO: VLADA FBIH
arhiva

U razlozima za donošenje ovog zakona predlagač naglašava potrebu stvaranja transparentnog, nediskriminatornog i jasnog pravnog okvira za utvrđivanje uslova pod kojima domaća i strana pravna lica mogu investirati u građenje, rekonstrukciju, održavanje, upravljanje javnim infrastrukturnim objektima ili javnom infrastrukturom s ciljem pružanja javne usluge, te zadovoljenja javne potrebe iz nadležnosti javnog partnera.

Također, predloženi pravni okvir bi trebao da doprinese stimuliranju ulaganja domaćeg i stranog kapitala u javni sektor radi osiguranja višeg nivoa kvaliteta javnih usluga u FBiH. Pravni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u obavezi naše zemlje i tijela javne vlasti na svim nivoima, da po pristupanju Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju obezbijede postepeno usklađivanje svojih postojećih zakona, kao i budućeg zakonodavstva sa pravnom tečevinom EU.

Obrazloženo je da ovaj nacrt zakona ima za cilj da doprinese kreiranju mogućnosti za bolje pružanje javnih usluga u FBiH. Prvenstveni cilj je strateški utvrditi koji projekti javnih investicija mogu biti predmetom JPP-a, te kako na najefikasniji i transparentan način provesti proceduru izbora privatnog partnera. Pored toga, previđeni su mehanizmi za utvrđivanje liste projekata koji mogu biti predmet partnerstva, te kreiranje registra postojećih i potencijalnih projekata.

S tim u vezi, predloženim rješenjima se nastoji kreirati povoljnije okruženje koje bi privuklo ozbiljne strane i domaće investitore. Napomenuto je da su odredbe predloženog zakona u potpunosti usaglašene sa ostalim propisima u našoj zemlji kojim se reguliše oblast javnih nabavki, privrednih društava, prekršaja itd.

Također, istaknuto je da se ekonomska opravdanost donošenja ovog propisa najviše bazira na intenciji predlagača da kroz uređeniji i transparentniji sistem olakša provođenje projekata JPP-a. Dodaje se da se ovim uređuje oblast koja nije bila dovoljno uređena, a koja će doprinijeti smanjenju infrastrukturnih nedostataka, te jačanju ekonomskog rasta u Federaciji BiH.

Rješenja predviđena ovim zakonom, navodi se u obrazloženju, usklađena su sa najboljim međunarodnim praksama, pogotovo uzimajući u obzir finansijsku opravdanost i bankabilnost projekata. Predloženim tekstom se daje mogućnost javnim tijelima da obezbijede bolju i adekvatniju javnu usluga koja neće kreirati dodatno fiskalno opterećenje javnog sektora.

Naglašeno je i da ovaj Nacrt zakona nema dodatne fiskalne efekte, niti podrazumijeva zapošljavanje novih lica, osim što se predviđa unapređenje znanja i osposobljenosti postojećih zaposlenika u oblasti JPP-a, te bolju koordinaciju institucija na nivou Federacije BiH.

Obrazloženo je da su primarno predstavnici Vlade FBiH učestvovali u Projektu „Javno- privatno partnerstvo“ s ciljem uspostavljanja funkcionalnog okvira usklađenog sa zakonodavstvom EU, evropskim standardima i najboljim evropskim praksama. S tim ciljem, tokom pripreme zakona, dobijena je i tehnička podrška Međunarodne finansijske korporacije.

Analizom smjernica za primjenu uspješnosti JPP-a, kao prednosti na nivou FBiH istaknute su, između ostalog, ubrzana gradnja javne infrastrukture, smanjenje troškova ukupnog vijeka projekta, bolja podjela rizika, te stimulisanje izvodača da poboljšaju upravljanje i izvođenje svakog dobijenog projekta. Kao dodatni razlozi za projekte javno – privatnog partnerstva naglašena su i budžetska ograničenja javnog sektora, zahtjevi za poboljšanjem kvaliteta usluga javnog sektora na osnovu znanja i radnih metoda privatnog sektora, te potrebna promjena uloge države u privredi i uslužnom sektoru, kao i povećanje efikasnosti u korištenju infrastrukture.

Ovim zakonom uređuje se pojam i predmet javno – privatnog partnerstva (JPP), zatim modeli, definicije, načela i rizici JPP-a, kao i nadležnosti za projekte JPP-a, te pravno lice posebne namjene. Uređuje se i planiranje i pripremanje projekata JPP-a, postupak predlaganja, odobravanja i provođenja ovih projekata JPP-a, te postupak izbora privatnog partnera, prava i obaveze javnih i privatnih partnera, kao i postupak pravne zaštite.

Također se uređuje Registar ugovora o JPP-u, nadležnost za postupak ocjene i odobravanja prijedloga ovih projekata, te dokumentacije za nadmetanje i prijedloga ugovora o JPP-u, kao i prekršajne odredbe i druga pitanja od značaja za JPP.

SAGLASNOST ZA PRIHVATANJE GRANTA ZA JAČANJE PRIPRAVNOSTI I REAGOVANJA NA VANREDNE SITUACIJE U OBLASTI JAVNOG ZDRAVLJA

Vlada Federacije BiH danas je na prijedlog Federalnog ministarstva finansija dala saglasnost za prihvatanje granta Povjereničkog fonda za Projekat jačanje pripravnosti i reagovanja na vanredne situacije po Sporazumu o grantu koji je zaključen između Bosne i Hercegovine i Međunarodne banke za obnovu i razvoj (IBRD) u ulozi administratora Višedonatorskog povjereničkog fonda, u iznosu do 887.500 američkih dolara.

Grant je namijenjen za javno zdravlje u Federaciji BiH. Sredstva će se koristiti za jačanje pripravnosti i reagovanja na vanredne zdravstvene situacije, izradu akcionih planova za zdravstvenu sigurnost u Federaciji BiH, zatim za jačanje osnovnih kapaciteta za pripravnost i reagovanje na vanredne situacije javnog zdravlja kroz provođenje entitetskih akcionih planova za zdravstvenu sigurnost u Federaciji BiH, te za podršku provođenju i koordinaciji Projekta.

Vlada je potvrdila da je dokumentacija prihvatljiva za Federaciju BiH, a posebno Sporazum o grantu između EBRD-a i primaoca od 14.2.2024. godine, kao i Nacrt Supsidijarnog sporazuma.Donošenjem ove Odluke stvara se osnov za potpisivanje Supsidijarnog sporazuma između Bosne i Hercegovine i Federacije BiH, kojim će Bosna i Hercegovina sredstva granta staviti na raspolaganje Federaciji BiH, a Federalno ministarstvo zdravstva će, putem Jedinice za implementaciju Projekta (PIU), biti odgovorno za cjelokupnu implementaciju Projekata.

Također, Vlada je dala saglasnost i ovlastila federalnog ministra finansija za zaključivanje Supsidijarnog sporazuma između Bosne i Hercegovine i Federacije BiH. Za realizaciju ove odluke i izvještavanje zadužuje se Federalno ministarstvo finansija i Federalno ministarstvo zdravstva, svako u okviru svoje nadležnosti.

POČINJE IZRADA STRATEGIJE RAZVOJA TRGOVINE FEDERACIJE BiH ZA PERIOD 2025-2031. GODINA

Vlada Federacije Bosne i Hercegovine na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine donijela je Odluku o izradi Strategije razvoja trgovine Federacije BiH za period 2025-2031. godina. Odlukom je precizirano da će se ovom strategijom definirati pravci, ciljevi i resursi daljeg razvoja trgovine u FBiH. Također, osigurat će se usklađenost razvojnih pravaca i strateških ciljeva sa strateškim ciljevima iz Strategije razvoja FBiH 2021-2027. godina, kao i sa dokumentima relevantnim za proces integriranja Bosne i Hercegovine u Evropsku uniju, te drugim međunarodno priznatim obavezama naše zemlje.

U razlozima za donošenje Strategije istaknuto je da je osnovni cilj razvoj trgovinskog sektora Federacije BiH i definiranje vizije, strateških ciljeva, prioriteta i mjera za period od do 2031. godine kroz izgradnju i unapređenje zakonskog i institucionalnog okvira trgovinskog sektora, zatim razvoj potencijala domaće trgovine, kao i aktivnosti na razvijanju svijesti potrošača o kupovini domaćih proizvoda.

Cilj je i unapređenje zaštite potrošača, odnosno institucionalna podrška u zaštiti potrošača na tržištu, kao i razvoj i unapređenje podrške udruženjima za zaštitu potrošača.

Nosilac izrade Strategije je Federalno ministarstvo trgovine u saradnji sa organizacijama civilnog društva, a na osnovu Sporazuma o saradnji ovog ministarstva i organizacija civilnog društva.

Odlukom je određeno da će Ministarstvo u procesu izrade Strategije osigurati učešće zainteresiranih strana, kao što su nadležni federalni i kantonalni organi uprave, upravne organizacije, jedinice lokalne samouprave, organizacije civilnog društva, privredne/gospodarske komore, privredna društava iz oblasti trgovine, akademske zajednice, udruženja potrošača i udruženja poslodavaca u FBiH.

Rok za dostavljanje prijedloga Strategije na razmatranje Vladi FBiH, uz prethodnu provedbu procesa konsultacija je šest mjeseci od dana stupanja na snagu ove odluke.

ODLUKA O IZRADI STRATEGIJE RAZVOJA INDUSTRIJE GRAĐEVINSKOG MATERIJALA FBiH ZA PERIOD 2026-2035. GODINA

Vlada Federacije BiH na prijedlog Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije donijela je Odluku o izradi Strategije razvoja industrije građevinskog materijala FBiH za period 2026-2035. godina.

Odlukom je utvrđeno da će se u procesu izrade ove strategije primjenjivati ključni principi izrade strateških dokumenta u Federaciji BiH, a to su otvoreni model koordinacije, ravnopravnost spolova, horizontalna i vertikalna koordinacija svih nivoa vlasti u FBiH, te partnerstvo, javnost i transparentnost.

Strategijom će se definirati pravci, ciljevi i resursi daljeg razvoja industrije građevinskog materijala u FBiH, te obezbijediti usklađenost razvojnih pravaca i strateških ciljeva sa strateškim ciljevima iz Strategije razvoja 2021.-2027. godina, kao i sa dokumentima relevantnim za proces integrisanja Bosne i Hercegovine u Evropsku uniju, te drugim međunarodno priznatim obavezama naše zemlje.

Nosilac izrade Strategije je Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije u saradnji sa UNDP-em. Precizirano je da će Ministarstvo u procesu izrade Strategije osigurati učešće zainteresiranih strana. Rok zadostavljanje prijedloga Strategije na razmatranje i usvajanje Vladi FBiH, uz prethodnu provedbu procesa konsultacija, je 12 mjeseci od dana stupanja na snagu današnje odluke.