Čitanje i pisanje služe nam kao alat za uspješno usvajanje znanja u školi. A kako bi dijete moglo nesmetano učiti, prije polaska u školu treba usvojiti predvještine čitanja i pisanja.
Predvještine čitanja i pisanja preduvjet su kasnijeg razvoja pismenosti, a usvajaju se u predškolskoj dobi. Razvijaju se tijekom svakodnevne komunikacije i interakcije od najranije dobi prepoznavanjem majčinog glasa preko upoznavanja sa slikovnicama, pjevanja pjesmica i recitiranja brojalica, pa sve do strukturiranog prepričavanja događaja ili priče. Stoga mogu biti jasan pokazatelj eventualnih teškoća u čitanju i pisanju tijekom školske dobi.
Ovisno o tome kako se predvještine razvijaju kod djece, razina kojom je (ili nije) dijete ovladalo, može pomoći u ranom prepoznavanju djece koja bi mogla imati teškoća kasnije tijekom školovanja. Neka djeca te vještine usvajaju spontano, dok ih je kod drugih nužno poticati.
Složenost vještina čitanja i pisanja
Čitanje je složena vještina koja se temelji na jezičnim sposobnostima, a cilj čitanja je razumijevanje pisane poruke. Da bi se to ostvarilo, dijete treba uočiti grafem (slovo), povezati ga s fonemom (glasom) te spajati i izdvajati glasove u riječima.
Pisanje je, pak, najsloženija vještina koja zahtijeva istovremenu integraciju pažnje, pamćenja, motoričkih vještina te jezika i znanja.
Dakle, pravovremeno usvajanje vještina čitanja i pisanja podrazumijeva uredan jezično-govorni razvoj te uredan razvoj koncentracije, pažnje, pamćenja, te auditivne i vizualne percepcije.
Rana pismenost
Pretpostavlja se da će dijete do polaska u školu spontano usvojiti rječnička znanja, vještine pripovijedanja, fonološku svjesnost, svjesnost o tisku te da će poznavati, odnosno imenovati slova abecede. Sve navedene sastavnice ubrajamo u ranu pismenost.
Fonološka svjesnost je sposobnost svjesnog razmišljanja o izgovorenoj riječi uočavajući njezine osnovne fonološke jedinice – slogove, rimu i foneme.
U kojoj se dobi razvija fonološka svjesnost?prepoznavanje i stvaranje rime (3 – 4 godine),spajanje i rastavljanje slogova u riječi – slogovna sinteza i analiza (4 – 5 godina),prepoznavanje i izdvajanje prvog i posljednjeg glasa u riječi (5,5 godina),sastavljanje glasova u riječi i rastavljanje riječi na glasove – glasovna sinteza i analiza (6 godina),stvaranje veze slovo-glas (6,5 godina),manipulacija fonemima, odnosno stvaranje novih riječi dodavanjem, oduzimanjem i premještanjem glasova (7 godina).
Rječnik čine riječi koje razumijemo (receptivni rječnik) i riječi koje proizvodimo (ekspresivni rječnik). Receptivni rječnik uvijek je opsežniji od ekspresivnog. Dijete širi rječnička znanja spontano; u svakodnevnim razgovorima, pjevanjem pjesmica, brojalica i slično.
Pripovijedanje podrazumijeva predstavljanje određenog sadržaja, primjerice kada dijete prepričava roditelju što mu se dogodilo u vrtiću. To je vrlo zahtjevna vještina jer dijete prenosi i opisuje događaje drugoj osobi koja u njima nije sudjelovala. Da bi to uspjelo, dijete mora dobro vladati jezičnim vještinama.
Svjesnost o tisku označava svjesnost o pisanim materijalima i pisanom jeziku te interes za istima.
Na kraju, dijete treba poznavati i imenovati slova abecede što svakako ne podrazumijeva ovladavanje vještinom čitanja.
Kada se javiti logopedu?
Pokazatelji u predškolskoj dobi koji upućuju na kasnije teškoće u usvajanju čitanja i pisanja su:siromašan rječnik,kasno progovaranje i sporiji jezično-govorni razvoj,teškoće u učenju pjesmica i brojalica,nerazvijena fonološka svjesnost (i nakon 6. godine),nemogućnost zadržavanja pažnje,nedostatak interesa za čitanje i slikovnice,prisutnost agramatičnih izraza,nespretnost u gruboj i finoj motorici,nezainteresiranost za crtanje i pisanje…
U tom slučaju, potrebno je obratiti se logopedu kako bi se pravovremeno poticale navedene vještine.
Važna uloga roditelja i savjeti
Roditelji imaju temeljnu ulogu u usvajanju djetetovih predčitalačkih vještina. Zato trebaju djeci osigurati sredinu bogatu mnoštvom raznolikih poticaja. Primjerice, trebaju omogućiti pristup slikovnicama, dječjim knjigama, bojicama, papirima te uključiti djecu u proces čitanja.