Ekonomija

Tunel koji obara rekorde gradi se ispod mora od Danske do Njemačke

Tunel koji obara rekord gradi se ispod Baltičkog mora između Danske i Njemačke, koji će skratiti vrijeme putovanja i poboljšati veze Skandinavije s ostatkom Evrope.

FOTO: SCREENSHOT/YOUTUBE/BBC NEWS
FOTO: SCREENSHOT/YOUTUBE/BBC NEWS

U dužini od 18 km, Fehmarnbelt će biti najduži montažni drumski i željeznički tunel na svijetu.

To je takođe veliki podvig inženjeringa, koji će donijeti segmente tunela postavljene na morskom dnu. Glavno gradilište projekta nalazi se na sjevernom ulazu u tunel, na obali ostrva Loland na jugoistoku Danske.

Objekat uključuje luku i fabriku koja proizvodi tunelske dionice, koje se nazivaju “elementi”. Za izradu svakog elementa dužine 217 metara i širine 42 metra armirani čelik se lijeva betonom.

Većina podvodnih tunela, uključujući 50 kilometara dug tunel ispod Lamanša između Ujedinjenog Kraljevstva i Francuske – probija se kroz stijene ispod morskog dna. Ovdje će umjesto toga 90 pojedinačnih elemenata biti povezano, dio po dio, poput Lego kockica.

“Ovim projektom obaramo rekorde. Uronjeni tuneli su izgrađeni i ranije, ali nikada u ovom obimu”, rekao je Henrik Vincentsen, izvršni direktor Femerna, državne danske kompanije koja gradi tunel.

Sa cijenom od oko 7,4 milijarde eura projekat je uglavnom finansirala Danska, uz 1,3 milijarde eura od Evropske komisije.

To je jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u regionu i dio šireg plana EU za jačanje putnih veza širom kontinenta uz smanjenje letova.

Kada se završi, putovanje između Redbihavna u južnoj Danskoj i Putgartena u sjevernoj Njemačkoj trajaće samo 10 minuta automobilom ili sedam minuta vozom, što će zamijeniti 45-minutno putovanje trajektom.

Zaobilazeći zapadnu Dansku, nova željeznička ruta će takođe prepoloviti vrijeme putovanja između Kopenhagena i Hamburga sa pet na 2,5 sata i pružiti “zeleniju” prečicu za teret i putnike.

“To ne samo da povezuje Dansku sa Njemačkom, već povezuje Skandinaviju sa srednjom Evropom. Svi su pobjednici. A putujući 160 km manje, smanjićete zagađenje i uticaj transporta”, rekao je Vincentsen.

Tunel će imati pet paralelnih cijevi. Dvije za željezničke pruge, dvije za puteve (koje imaju po dvije trake u svakom smjeru) i koridor za održavanje i hitne slučajeve.

Na drugom kraju ogromna čelična vrata zadržavaju more.