Magazin

SZO: Taktike duhanske i nikotinske industrije stvaraju od mladih doživotne ovisnike

Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) i STOP, globalna organizacija za praćenje duhanske industrije, izdali su "Privucimo sljedeću generaciju", izvještaj u kojem se ističe kako duhanska i nikotinska industrija dizajnira proizvode, provodi marketinške kampanje i radi na oblikovanju okoline koja im pomaže u stvaranju mladih širom svijeta ovisnicima.

pusenje na ulici pusenje klupa drugarice ulica
FOTO: PIXABAY

Izvještaj izlazi uoči Svjetskog dana bez duhana koji se obilježava 31.05., i u njemu SZO daje glas i platformu mladima koji pozivaju vlade da ih zaštite od toga da budu mete industrije duhana i nikotina.

Između ostalog, u izvještaju se navodi da, na globalno nivou, procjenjuje se da 37 miliona djece u dobi od 13 do 15 godina puši; u mnogim zemljama stopa korištenja e-cigareta među adolescentima premašuje stopu odraslih. U Europskoj regiji SZOa, 20% anketiranih 15-godišnjaka izjavilo je da su koristili u posljednjih 30 dana e-cigarete.

Usprkos značajnom napretku u smanjenju upotrebe duhana, pojava e-cigareta i drugih novih duhanskih i nikotinskih proizvoda predstavlja ozbiljnu prijetnju mladima i kontroli duhana. Studije pokazuju da upotreba e-cigareta povećava upotrebu konvencionalnih cigareta, naročito među mladima nepušačima, za gotovo tri puta.

“Historija se ponavlja, jer duhanska industrija pokušava prodati isti nikotin našoj djeci, samo drugačije upakovan”, rekao je dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, glavni direktor SZOa. “S novim proizvodima, koji su u biti zamka s okusom slatkiša, ove industrije aktivno ciljaju na školsku djecu i mlade. Kako mogu govoriti o smanjenju štete kada plasiraju te opasne proizvode koji stvaraju veliku ovisnost?”

Ove industrije nastavljaju plasirati svoje proizvode mladima s primamljivim okusima poput slatkiša i voća. Istraživanje u Sjedinjenim Američkim Državama pokazalo je da bi više od 70% mladih korisnika e-cigareta prestalo pušiti da su proizvodi dostupni samo s okusom duhana.

“Ove industrije namjerno dizajniraju proizvode i koriste marketinške strategije koje su direktno primamljive djeci”, rekao je dr. Ruediger Krech, direktor Svjetske zdravstvene organizacije za promociju zdravlja. “Korištenje okusa prilagođenih djeci poput šećerne vune i žvakaće gume, u kombinaciji s elegantnim i šarenim dizajnom koji podsjeća na igračke, očit je pokušaj stvaranja ovisnosti mladih o tim štetnim proizvodima.”

Ovakve obmanjujuće taktike naglašavaju hitnost potrebe usvajanja strožih propisima koji bi zaštitili mlade ljude od doživotne štetne ovisnosti.

SZO poziva vlade da zaštite mlade ljude od upotrebe duhana, e-cigareta i drugih nikotinskih proizvoda zabranom ili strogim reguliranjem tih proizvoda. Preporuke SZO uključuju određivanje zatvorenih javnih mjesta 100% bez duhanskog dima, zabranu aromatiziranih e-cigareta, zabranu marketinga, oglašavanja i promocije, veće poreze, povećanje javne svijesti o obmanjujućim taktikama koje koristi industrija i podržavanje inicijativa za obrazovanje i podizanje svijesti mladih.

“Mladi ovisnici predstavljaju doživotni profit za industriju,” rekao je Jorge Alday, direktor STOPa pri Vital Strategies. “Zbog toga industrija agresivno lobira za stvaranje okruženja koje ga čini jeftinim, privlačnim i koje mladima čini lakim za navlačenje. Ako kreatori politike ne poduzmu nikakve mjere, sadašnje i buduće generacije mogle bi se suočiti s novim valom štete, kojeg karakterizira ovisnost i upotreba mnogih duhanskih i nikotinskih proizvoda, uključujući cigarete.”

Mladi lobisti svojih prava širom svijeta zauzimaju stav protiv destruktivnog uticaja i manipulativnog marketinga industrije duhana i nikotina, razotkrivajući ovakve obmanjujuće prakse i zalažući se za vlastitu budućnost bez duhana. Organizacije mladih iz cijelog svijeta učestvovale su na posljednjem zasjedanju Konferencije stranaka Okvirne konvencije Svjetske zdravstvene organizacije o kontroli duhana (COP10) kako bi kreatorima politika poslale snažnu poruku: „Buduće generacije pamtit će vas kao one koji su ih zaštitili ili oni koji su ih iznevjerili i doveli u opasnost.”

Među nagrađenima povodom Svjetskog dana bez duhana 2024., Dr Tedros je posebno prepoznao sljedeće organizacije mladih:

· Tajlandski institut za mlade, Kraljevina Tajland

· Klub za apstinenciju od pušenja, Savezna Republika Nigerija

· Kampanja za djecu bez duhana, Republika Argentina

Ovi inspirativni mladi lideri štite svoju generaciju od industrije koja ih vidi kao profit, a ne kao ljude. Radeći zajedno, vlade, organizacije za javno zdravstvo, civilno društvo i osnaženi mladi mogu stvoriti svijet u kojem će sljedeća generacija biti oslobođena opasnosti od ovisnosti o duhanu i nikotinu.