BiH

Ponovo će saobraćati vozovi prema Varešu, prevozit će rude

Od četvrtka, 14. decembra, ponovo će do Vareša saobraćati voz, a razlog za to jeste skori početak eksploatacije mineralnih resursa u ovom dijelu Bosne i Hercegovine.

FOTO: ŽELJEZNICE FBIH
FOTO: ŽELJEZNICE FBIH
Ilustracija

Tekst je ažuriran 8. januara 2024. godine. Promijenjen je probitni naslov koji je glasio “PRVI PUT OD 1992. GODINE: Ponovo će saobraćati vozovi prema Varešu”, korigovan je naslov u “Ponovo će saobraćati vozovi prema Varešu, prevozit će rude”.

Portal Raskrinkavanje svojom detaljnom analizom ukazao nam je na propust gdje se iz naslova nije moglo zaključiti da će vozovi saobraćati od 14. decembra prema Varašu zbog prijevoza rude, a ne putnika.

Od četvrtka, 14. decembra 2023., ponovo će do Vareša saobraćati voz, a razlog za to jeste skori početak eksploatacije mineralnih resursa u ovom dijelu Bosne i Hercegovine.

Željeznička pruga Podlugovi – Vareš ponovo je uvedena u saobraćaj 14.12.2023. godine i koristit će se isključivo za teretni saobraćaj, odnosno, za prevoz mineralnih resursa koje će britanska kompanija Adriatic Metals eksploatisati iz ovog dijela BiH. Proizvedeni koncentrati ruda će se željeznicom prevoziti od Vareša do Podlugova, odnosno do luke Ploče, a zatim prema ljevaonicama širom Evrope i dalje.

Voz će saobraćati od Vareša do Podlugova, odnosno do luke Ploče. Vožnja od Vareša do Podlugova trajat će jedan sat, dok će do Ploča trajati osam sati. Do Ploča će sedmično saobraćati pet vozova.

Redovni putnički vozovi na ovoj pruzi saobraćali su do 1992. godine. Poslije rata, na pruzi se obavljao teretni promet i saobraćali su turistički putnički vozovi do 19.08.2013. godine, kad je pruga zatvorena. Razlog zatvaranja bila je ogromna materijalna šteta na pruzi i tunelima, prouzrokovana vremenskim nepogodama (klizištima i odronima).

Dakle, nije sasvim tačno da je u decembru 2023. godine ponovo uspostavljen saobraćaj ovom prugom nakon 30 godina. Tri decenije pauze odnosi se na redovni putnički saobraćaj, ali on nije uspostavljen, budući da se pruga zasad koristi samo za teretni saobraćaj. 

Čišćenje ove dionice pruge je ugovorno dodijeljeno britanskoj kompaniji Adriatic Metals koja će na području Vareša eksploatisati srebro, cink i olovo.

Pruga je otvorena i za prevoz tereta drugih firmi s ovog područja koje za to iskažu interes. Kada je riječ o uvođenju putničkog saobraćaja na ovoj pruzi, iz Željeznica FBiH naveli su da to zavisi od Vlade Zeničko-dobojskog kantona koja bi trebala prepoznati interes svojih lokalnih zajednica i iskomunicirati sa Željeznicama FBiH potrebu za uvođenjem putničkih linija. 

Tridesetogodišnja pauza saobraćaja na pruzi, koja je isticana u naslovima, ustvari se odnosi na redovni putnički saobraćaj, ne na bilo koji oblik željezničkog prevoza. Kako je rečeno iz Željeznica FBiH, ovom dionicom odvijao se saobraćaj teretnih i turističkih putničkih vozova do oštećenja pruge u augustu 2013. godine.