U MUP-u Republike Srpske kažu da su u proteklih sedam dana zaprimili više prijava o potencijalnim prijetnjama i uvredama učenicima i nastavnicima, ali da ni u jednom slučaju nije utvrđena stvarna ugroženost i osnov za dalje postupanje policije. Za sada, ističu, nema mjesta za paniku.
“Policijski službenici nastaviće održavanje edukativnih predavanja za učenike osnovnih i srednjih škola o opasnostima upotrebe vatrenog oružja, s ciljem podizanja svijesti djece o posljedicama. Pripadnici MUP-a nastaviće sa prisustvom u blizini škola, s ciljem preventivnog djelovanja i što boljom komunikacijom sa nadležnim u školama, ali i učenicima”, navode iz MUP-a RS.
I resorna ministrica se slaže da nema razloga za strah u školama i da i sada postoje instrumenti za sprečavanje svake vrste nasilja. U razgovoru sa direktorima škola Ministarstvo prosvjete donijeće nove mjere, a jedna od njih je dodatna edukacija prosvjetnih radnika, ali i odgovornost svih u lancu za eventualne propuste.
“Imamo uvjerenja sa terena da su opšte mjere u smislu ograđenosti škola, video nadzora , dostupnosti telefona na času pod kontrolom. Nema straha za bezbjednost djece kada je to u pitanju. Smatram da trebamo tražiti odgovornost od sviju bez obzira kojoj stranci ili političkoj opciji pripadaju”, ističe Željka Stojčić, ministrica prosvjete i kulture Republike Srpske.
Mora se vratiti narušeni sistem vrijednosti i autoritet prosvjetnim radnicima, te zaustaviti miješanje roditelja u ocjenjivanje učenika, izričiti su u Sindikatu obrazovanja Republike Srpske. Napominju da su prosvjetni radnici zatrpani administrativnim poslovima i nemaju dovoljno vremena za razgovor sa djecom, kao ni roditelji koji su u stalnoj trci za zaradom.
“Stalno govore o pravima ovih ili onih, nigdje nemamo prava nastavnika. Moramo korjenito promijeniti propise, ponašanje ljudi prema učiteljima i školi, uopšte u obrazovni sistem. Moramo vratiti obraz obrazovanju i dostojanstvo prosvjetnim radnicima”, naglašava Dragan Gnjatić, predsjednik Sindikata obrazovanja, znanosti i kulture RS.
Psiholozi akcentuju problem rasute pažnje i pogubljenih prioriteta. Roditelji moraju više komunicirati sa djecom, postaviti granice i zdrav autoritet.
“Smiješno je što roditelji ulaze u sistem i više se trude na taj način, nego što se trude kući sa djetetom da razgovaraju i rade sa njim. Definitivno taj prostor treba ostaviti učiteljima i nastavnicima i profesorima i njihovo je kući da taj proces potpomognu komunikacijom, radom i razgovorom, vježbom”, smatra psiholog Danilo Ciganović.
Sagovornici BHRT-a su saglasni da se moraju preduzeti konkretne mjere na sprečavanju svakog oblika nasilja na društvenim mrežama i u školama. Problemi se, ističu, ne smiju ignorisati, već odgovorno rješavati, da ne bi došlo do tragičnih posljedica.