BiH

PREDSTAVLJAJU LI ELEKTRIČNI ROMOBILI PROBLEM U BIH Saobraćajni vještak Mirzet Sarajlić za Bosnainfo: Ne ubija romobil, nego auto i kamion, rješenje je u zajedničkoj solidarnosti

Od kada su se pojavili, električni romobil su predmet mnogih rasprava. Da, oni predstavljaju budućnost urbanog prijevoza, ali bez jasnih zakonskih regulativa, njihova upotreba može dovesti do ozbiljnih problema.

FOTO: UNSPLASH/ YOUTUBE SCREENSHOT/ KOLAŽ
FOTO: UNSPLASH/ YOUTUBE SCREENSHOT/ KOLAŽ

Osim što predstavlja pozitivan primjer za očuvanje životne sredine, istovremeno se smanjuju i saobraćajne gužve. Korisnici romobila dodat će još jedan faktor ekonomska isplativost, jer je potrebno mnogo manje novca, nego što je to slučaj sa drugim prevoznim sredstvima.

Međutim, kao i mnoge druge pozitivne priče i ova ima drugu stranu.

U zadnje vrijeme svjedoci smo mnogih saobraćajnih nezgoda izazvani vožnjom električnih romobila, pa tako novinske i portalske stupce pune naslovi o povrijeđenim vozacima ovog prevoznog sredstva, kao i građana i drugih učesnika u saobraćaju. Nažalost nerijetko među povrijeđenim bude i djece.

Sve češće nesreće

Vozač romobila teško povrijeđen u Sarajevu, sudario se s terencem, vozač romobila teško povrijeđen u sudaru s automobilom, sudarili se automobil i romobil, vozač romobila udario dva pješaka”, samo su neki u moru naslova u zadnje vrijeme.

Da ovakve stvari više ne čitamo mu medijima, potrebno je djelovati kako bi se osigurala sigurnost vozača romobila i ostalih učesnika u saobraćaju. Uvođenjem jasnih pravila i regulativa, električni romobili mogu postati siguran i efikasan način prijevoza u Bosni i Hercegovini.

Na ovu temu za Bosnainfo govorio je sudski vještak saobraćajne struke Mirzet Sarajlić.

Pročitajte još

“Što se tiče samih električnih romobila sa aspekta struke oni svakako moraju pozitivno djelovati na saobraćajni sistem. Mi imamo pogrešno mišljenje u javnosti u smislu da oni ugrožavaju sigurnost u saobraćaju. Ja moram reći da to nije tačno i treba znati da ne ubija romobil, nego automobil i kamion. Mi imamo odbojnost prema nečemu novom i ljudi nisu spremni da prihvate nove promjene”, kazao je Sarajlić.

Inženjer saobraćaja uzrok loše slike u medijima o električnim romobilima vidi u samim vozačima istih.

“Uzrok ovog problema i lošeg stanju u javnosti, jesu sami vozači romobila koji “kradu” pješačke površine od samih pješaka. Mislim da neće pješaci ni to zamjeriti, nego što neki vozači istih voze bahato, brzo, neobzirno, parkiraju na pješačkoj zoni… Oko ovih stvari bilo je dosta polemike na samom početku kada su se tek pojavili. Romobili i dalje koriste nelegalno pješačke površine, ali su postali solidarni sa pješacima (uspore, pa i siđu s romobila kako bise mimoišli s pješacima). Uglavnom sada kako vrijeme prolazi imamo jedan pozitivan trend za razliku od ranije“, kazao je Sarajlić.

Voze i djeca

Jedan od problema je i taj što romobile nerijetko voze i djeca bez roditeljskog nadzora, kao i vožnja glavnim saobraćajnicama. Zbog svega navedenog i ne čudi što su mišljenja građana i građanki o upotrebi ovog prijevoznog sredstva podijeljena.

“Imamo još jedan loš trend, a to su vozači romobila koji voze po glavnim saobraćajnicama. Prije svega oni ugrožavaju sebe, a ne vozača jer ako ga udari automobil od 1,5 do 2 tone zna se ko će lošije proći. Tako da bi na ovakvim stvarima trebalo skrenuti pažnju na odgovornost svih uečesnika u saobraćaju i vozača električnih romobila da se odgovorno ponašaju. Prije svega da voze primjerenim brzinama i namijenjenim stazama za romobile, a roditelji da ne daju svojoj djeci da upravljaju istim. To je posebno osjetljiva tema iz razloga tog da romobili nisu namijenjeni djeci zbog brzina kojim se kreću”, kazao je Sarajlić.

Zakonom o osnovama bezbjednosti saobraćaja (ZOOBS) na putevima u BiH nije definisano da li osoba koja upravlja romobilom mora imati položene saobraćajne propise, dobna uzrast korisnika romobila, čak ni zaštitna sredstva koja se prilikom korištenja romobila trebaju koristiti, površina kojom se kreću romobili…

FOTO: UNSPLASH
FOTO: UNSPLASH
Električni romobili

“Na zakonu o osnovama bezbjednosti saobraćaja (ZOOBS) na putevima u BiH radi se već duže vrijeme. Možda se neke kolege neće složiti sa mnom, ali ja smatram da nećemo urediti neku stvar, jer nije moguće stalno vršiti kontrolu. Ovdje treba potencirati da se sami ljudi uozbilje i razviju svijest. Mislim da će to donijeti jednu dozu odvraćanja ljudi, jer će isti sjesti u auto koje zagađuje, parkira i narušava sistem. Mislim da će s kaznama biti isto ako i s automobilima. Neko ko je bahat neće poštovati zakon i nije ga briga za kaznu. Mišljenja sam da se to moze riješiti kroz zajedničku solidarnost biciklista, romobilista, pješaka, a s druge strane vozača automobile, kamiona… i da shvate da svi trebaju da budu na istoj strani kako bi se ovo prevazišlo, zaključio je Sarajlić.

Šta kaže zakon

Treba napomenuti da je zakon je donekle korigovan, ali samo za područje Kantona Sarajevo, gdje je, vjerovatno, i najveći gužva sa romobilima.

“Kada je riječ o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u Bosni i Hercegovini, Uprava policije MUP-a Kantona Sarajevo je još u decembru 2022. godine formirala Radnu grupu sa zadatkom da prioritetno izvrši revidiranje i analizu ovog Zakona. Radna grupa je predložila izmjene i dopune koje, između ostalog, predviđaju i privremenu mjeru oduzimanja motornih vozila, postupak zadržavanja vozača u vezi sa članom 224. stav (2) istog Zakona, potom definisanje posebne kategorije vozila, kao što su električni romobili, uslovi pod kojim isti smiju učestvovati u saobraćaju, kao i način korištenja istih u saobraćaju, te usklađivanje kaznenih odredbi trenutnoj situaciji, kako bi se propisanom sankcijom ostvarila svrha kažnjavanja, naveli su iz MUP-a u aprilu ove godine.

MUP KS je odredio visinu novačnih kazni za sve one koji ne poštuju odredbe.

“Osoba koja upravlja električnim balansirajućim prijevoznim sredstvom i za kretanje koristi površine koje su namijenjene za kretanje pješaka, čini prekršaj iz člana 37. stav 5. Zakona o uređenju saobraćaja na području Kantona Sarajevo (“Sl. novine Kantona Sarajevo”, br. 30/2017, 46/2017 i 1/2022), te se istom može izreći novčana kazna u iznosu od 50 do 250 KM”, navode iz MUP-a KS.