Život

Predškolsko savjetovanje: Djeca ne izgovaraju sve glasove, i imaju problema sa koncentracijom

Na Palama je danas održano savjetovanje za oko 30 stručnih saradnika predškolskih javnih i privatnih ustanova od Dervente do Trebinja, na kojem je ukazano da u nekim grupama u vrtiću i do dvije trećine djece ne izgovara sve glasove i ima probleme sa koncentracijom.

FOTO: ILUSTRACIJA/UNSPLASH
FOTO: ILUSTRACIJA/UNSPLASH
Ilustracija

Danica Mojić iz Republičkog pedagoškog zavoda, koji je organizator savjetovanja, istakla je da predškolskom vaspitanju treba posvetiti više pažnje i da bi bilo dobro da svaka ustanova ima stručne saradnike pedagoge, psihologe, socijalne radnike, specijalne edukatore, logopede i defektologe, koji pružaju podršku vaspitačima.

“U Republici Srpskoj imamo oko 100 stručnih saradnika i to nije na nivou na kojem bi trebalo da bude, jer je sve više djece sa smetnjama u razvoju i u stanju posebnih vaspitno obrazovnih potreba”, rekla je Mojićeva novinarima.

Ona je istakla da kvalitetan predškolski program može napraviti pozitivnu promjenu u rastu i razvoju predškolske djece.

“Najveći izazov jeste partnerstvo sa porodicom, jer vrtić nije izdvojena zajednica u kojem možemo da djelujemo nezavisno od porodice. Porodici je potrebna podrška da osamostaljuje djecu, te da zajedno radimo na razvijanju njihovih socio-emocionalnih vještina”, rekla je Mojićeva.

Svetlana Bokun iz Javne ustanove “Naša radost” iz Trebinja ukazala je da je u svom radu kao logoped primjetila manjak komunikacije sa djecom, što dosta utiče kako na razvoj samog djeteta, tako i na socio-emocionalni razvoj.

“Zato kod djece treba posebno raditi na osnaživanju socio-emocionalnog stanja. Djeca kasnije propričaju i samim tim to utiče na emocije, postaju agresivnija zbog nemogućnosti da se verbalno iskažu, a samim tim na neverbalan način pokušavaju da izraze emocije koje u većini slučajeva budu neprilagođene za taj uzrast”, rekla je Bokunova.

Ona je navela da se svakodnevno povećava broj djece sa problemom u govorno-jezičkom razvoju.

“Djeca se međusobno ne druže, previše su okrenuti ekranizmu. Po ovogodišnjoj statistici, oko 20 odsto od upisane djece ima neki vid poteškoća u govorno-jezičkom razvoju, što je za današnje vrijeme zabrinjavajući podatak”, naglasila je Bokunova i dodala da se iz godine u godinu trude da saradnja sa porodicom bude na maksimalnom nivou, jer oni kod kuće moraju dodatno raditi sa djecom.

Direktor Dječijeg centra “Bubamara” sa Pala Banja Jugović rekla je da je ova predškolska ustanova domaćin redovnom savjetovanju koje organizuje Republički pedagoški zavod, koji za cilj ima davanje osnovnih instrukcija za narednu školsku godinu, a mnogo doprinose kvalitetu prosvjetno-pedagoškog rada u predškolskim ustanovama.

Jugovićeva je istakla da bi zbog manjka stručnih saradnika bilo dobro da se kroz zakon na neki način dozvoli predškolskim ustanovama zapošljavanje logopeda, pedagoga, psihologa u većem obimu, nego što je to danas.

Ona je dodala da stručni saradnici svakodnevno rade sa djecom kod kojih je pokazan određen problem sa koncentracijom, držanjem pažnje i govorom.

Jugovićeva je istakla da se prijašnje i sadašnje generacije ne mogu porediti, jer su danas izazovi mnogo veći, i u nekim grupama u vrtiću imaju i po dvije trećine djece koja ne izgovaraju sve glasove i imaju problema sa koncentracijom.

“Korištenje uređaja, telefona, računara, televizora negativno utiču na pravilan rast i razvoj djece, koja do sedme godine imaju najbogatiji razvoj i u psiho i fizičkom smislu, ali ti uređaji ukoliko se koriste u prevelikoj mjeri mogu i te kako da utiču na njihov rast i razvoj”, poručila je Jugovićeva.