Ekonomija

Ovo su firme koje će podići cijene zbog Trumpovih carina

Sveobuhvatne carine američkog predsjednika Donalda Trumpa zadale su mnogim Amerikancima teške trenutke. Popis kompanija koje su kao rezultat toga najavile promjene cijena jednako je zastrašujući.

FOTO: ILUSTRACIJA/BIZNISINFO.BA
FOTO: ILUSTRACIJA/BIZNISINFO.BA
Ilustracija

Među nametima koje je Trump uveo je osnovna carina od 10% za većinu uvoza i carina od 30% na većinu kineske robe. Neka roba, poput čelika i aluminija, suočava se s višim stopama, piše CNN.

Mnogi trgovci izdali su upozorenja da oni neće, kako je Trump sugerirao, “pojesti” dodatne troškove uzrokovane tim uvoznim porezima. To znači da bi sve, od namirnica i odjeće do igračaka i automobila, Amerikance moglo koštati više.

Pročitajte još

Walmart je jedan od posljednjih velikih trgovačkih lanaca koji je najavio da će uskoro prodavati skuplju robu jer su Trumpove tarife “previsoke”. Ostali trgovci koji sugeriraju da bi uskoro mogli povisiti cijene uključuju Ford, Best Buy i druge.

Evo nekih firmi koje bi mogle podići cijene svakodnevnih artikala – neovisno o tome krive li direktno Trumpove tarife ili ne.

Walmart

Walmart je 15. aprila izjavio da će povećati cijene jer su Trumpove tarife “previsoke”, posebno kada je riječ o proizvodima proizvedenim u Kini.

“Učinit ćemo sve što možemo kako bismo cijene održali što nižima. No s obzirom na veličinu carina, čak i na smanjenim razinama najavljenim ove sedmice, nismo u mogućnosti apsorbirati sav pritisak s obzirom na stvarnost uskih maloprodajnih marži“, rekao je izvršni direktor Walmarta Douglas McMillon na konferenciji o zaradi.

Promjene cijena u Walmartu vjerovatno će stupiti na snagu do kraja maja, a cijene će se u junu povećati “mnogo više”, rekao je za CNBC glavni financijski direktor tvrtke John David Rainey .

Mattel

Dana 6. maja, div u proizvodnji igračaka Mattel izjavio je da će zbog carina povisiti cijene. Izvršni direktor Ynon Kreiz rekao je investitorima da “prema trenutnim scenarijima koje razmatramo” kao odgovor na carine, očekuje da će 40% do 50% njegovih proizvoda ostati po cijeni od 20 dolara ili manje. Međutim, također se založio za nulte carine na igračke i igre diljem svijeta.

Trump je zaprijetio Mattelu rekavši da će “uvesti 100%-tnu carinu na svoje igračke i da neće prodati nijednu igračku u Sjedinjenim Državama, a to je njihovo najveće tržište”.

Best Buy

Trgovac elektronikom Best Buy upozorio je tokom konferencije o zaradi u martu da će “dobavljači u cijelom našem asortimanu prenijeti određenu razinu carinskih troškova na trgovce, što će povećanje cijena za američke potrošače učiniti vrlo vjerovatnim“.

Neke elektroničke komponente i uređaji privremeno su izuzeti od Trumpovih carina. To neće trajati vječno.

Nintendo je, na primjer, odgodio datum prednarudžbe za svoju konzolu za videoigre Switch 2 zbog zabrinutosti oko carina. Kompanija je kasnije izjavila da se cijena konzole neće promijeniti s početnih 450 dolara, ali da će se cijena dodatne opreme “prilagoditi u odnosu na one najavljene 2. aprila zbog promjena tržišnih uvjeta”. Isto bi se moglo dogoditi bilo kojem proizvodu zbog “tržišnih uvjeta”, napomenula je kompanija.

U međuvremenu, Lin Tao, financijski direktor proizvođača PlayStationa Sony, rekao je da “možda nećemo objaviti cijenu” tokom konferencije o zaradi.

Shein i Temu

Kineske trgovačke online platforme Shein i Temu nekad su uglavnom bili izuzeti od carina zbog “de minimis” izuzeća, koje je poštedjelo pošiljke robe vrijedne manje od 800 dolara. No, Trump je potpisao izvršnu uredbu kojom se ukida izuzeće.

“Zbog nedavnih promjena u globalnim trgovinskim pravilima i tarifama, naši operativni troškovi su porasli. Kako bismo vam i dalje nudili proizvode koje volite bez kompromisa u pogledu kvalitete, prilagodit ćemo cijene počevši od 25. aprila 2025.”, napisao je Temu u obavijesti sličnoj Sheinovoj objavi.

Pročitajte još

Obje kompanije su od tada podigle cijene nekih proizvoda. Na primjer, dvije vrtne stolice navedene na Temuu i recenzirane od strane CNN-a imale su cijenu od 61,72 dolara 24. aprila. Sljedećeg dana, kada su promjene cijena stupile na snagu, bile su navedene po cijeni od 70,17 dolara. Na Sheinu, CNN je zabilježio da kupaći kostim košta 4,39 dolara. Sljedećeg dana koštao je 8,39 dolara, što je povećanje od 91%.

Ford i Subaru

Uvezeni automobili pogođeni su carinom od 25%, a većina autodijelova suočava se sa sličnom carinom, iako neki proizvođači automobila mogu zatražiti djelomični povrat novca – zasad.

Fordova financijska direktorica Sherry House izjavila je da očekuje da će Ford zbog carina povećati cijene svojih automobila u SAD-u za čak 1,5% u drugoj polovici 2025.

Proizvođač automobila produžio je svoju ponudu “cijena za zaposlenike” do jula, jer su potrošači požurili kupiti automobile prije Trumpovih tarifa.

Japanski proizvođač automobila Subaru također je izjavio da će povećati cijene u SAD-u kako bi “kompenzirao povećane troškove”, navodeći kao razlog “trenutne tržišne uvjete”. Subaru nije precizirao koliko bi cijene mogle porasti.

“Promjene su napravljene kako bi se nadoknadili povećani troškovi, a istovremeno zadržala solidna vrijednost ponude za kupca”, rekao je glasnogovornik Subarua iz Amerike u izjavi. “Cijene Subarua ne temelje se na zemlji porijekla njihovih proizvoda”.

Procter & Gamble, Stanley Black & Decker

Proizvođač kućanskih proizvoda Procter & Gamble, koji posjeduje brendove poput Pampersa, Tidea i Charmina, izjavio je tokom konferencije o zaradi 24. aprila da će razmotriti povećanje cijena u nekim kategorijama i na nekim tržištima.

Istog dana, izvršni direktor Jon Moeller rekao je za CNBC da će “vjerovatno” doći do povećanja cijena za potrošače jer su “tarife inherentno inflatorne”.

U aprilu je Stanley Black & Decker, vlasnik robnih marki električnih alata, podigao cijene u prosjeku za visoke jednoznamenkaste brojke zbog carina. Još jedan krug povećanja cijena uslijedit će kasnije ove godine.

Adidas

Adidas je rekao da su zbog Trumpovih korespondencijskih tarifa vjerovatni viši troškovi za proizvode u SAD-u.

“S obzirom na neizvjesnost oko pregovora između SAD-a i različitih zemalja izvoznica, ne znamo kakve će biti konačne tarife”, rekao je izvršni direktor Adidasa Bjørn Gulden u saopštenju o zaradi 29. aprila.

Dodao je da će “povećanje troškova zbog viših tarifa na kraju uzrokovati povećanje cijena”.