Ekonomija

Njemačka gubi hiljade poslova: Šta mogu uraditi firme u BiH, Srbiji i Hrvatskoj?

Nakon decenija stabilnog rasta, njemačka metalna i elektroindustrija suočava se s ozbiljnom krizom.

FOTO: PIXABAY
FOTO: PIXABAY
Ilustracija

Nakon decenija stabilnog rasta, njemačka metalna i elektroindustrija suočava se s ozbiljnom krizom.

Naime, u posljednjih godinu dana ugašeno je čak 20.000 radnih mjesta, od čega 10.000 samo u prvom kvartalu 2025. godine – što predstavlja najdramatičniji pad još od svjetske finansijske krize 2009. godine.

Iako je na početku 2025. godine zabilježen blagi rast proizvodnje od 2% u odnosu na posljednji kvartal prethodne godine, to ne mijenja ukupnu sliku – na godišnjem nivou proizvodnja i dalje kaska tri posto. Kompanije u Bavarskoj trenutno zapošljavaju najmanji broj radnika u posljednjih nekoliko decenija – prosječno 855.470 ljudi u prva tri mjeseca ove godine, piše Akta.

Domino-efekat na regiju: kriza već stigla, ili tek dolazi

Ova industrijska kriza ne pogađa samo Njemačku.

Veliki broj kompanija iz Bosne i Hercegovine, Srbije i Hrvatske koje su produžena ruka njemačkih industrijskih lanaca već osjete posljedice.

“Mnoge naše firme ovu krizu osjećaju već više od godinu dana. Nekima dolazi tek sada, a nekima će tek doći na red”, kaže Tarik Kadrispahić, suosnivač i direktor Targer Engineering & Consulting u izjavi za Akta.ba.

Posebno su pogođeni sektori mašinogradnje, automobilske industrije, građevinske opreme i proizvodnje namještaja, dodaje on.

Vrijeme za pametne poteze

Kadrispahić naglašava da je ovo trenutak u kojem se mora strateški razmišljati i djelovati.

“Standardna stvar – a sada već i hitna – jeste diverzifikacija: kupaca, tržišta i sektora industrije. Njemačka industrija, primjerice, shvata da njihov bum u Kini prolazi, ali zato se očekuje snažan rast u Indiji i Brazilu. I to se mora iskoristiti za pozicioniranje kod njemačkih ili alternativnih klijenata”, ističe on.

Za ofanzivnije firme, sada je prilika i za razvoj vlastitih proizvoda, rješenja i usluga.

“Možda je baš sada sazrelo pravo vrijeme da se napravi taj iskorak ka sopstvenom brendu”, poručuje Kadrispahić.

Tržište rada: prilika za kadrove

Osim toga, trenutna situacija na tržištu rada otvara prostor za akviziciju kvalitetnog kadra, jer je odlazak u Njemačku znatno usporen, a mnogi stručnjaci se vraćaju ili žele ostati u regiji.

“Sad je momenat. Ali, tim ljudima treba dati izazovno radno mjesto, jasnu strukturu i razvojni put. Naravno, finansijski paket se podrazumijeva, ali ne može biti jedina motivacija”, zaključuje Kadrispahić.

Dok se Njemačka bori s vlastitim strukturnim slabostima, kompanije iz regije suočavaju se sa nužnošću transformacije. Oni koji na vrijeme shvate promjenu okruženja i reagiraju pametno mogli bi iz ove krize izaći jači, stabilniji i manje zavisni od jednog tržišta. A upravo to bi moglo označiti početak stvarne industrijske zrelosti za regiju.