Glavni koordinator Konzorcijuma “Logistika BiH”, Velibor Peulić, održao je jučer press konferenciju u zgradi Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine kako bi pojasnio razloge protesta prevoznika koji su organizovani u Sarajevu. Protesti su, kako je naglašeno, odgovor na brojne probleme, a između ostalih i na administrativne barijere koje koče digitalizaciju carinskih procedura, uprkos postojanju savremenih sistema.
NCTS: SAVREMENI SISTEM KOJI NE FUNKCIONIŠE ZBOG BIROKRATIJE
Bosna i Hercegovina je 1. augusta 2022. godine počela primjenjivati novi Zakon o carinskoj politici, čime je uveden New Computerised Transit System (NCTS) – elektronski sistem provoza robe. NCTS omogućava digitalno podnošenje carinskih prijava i korištenje kvalifikovanih digitalnih potpisa, čime bi se značajno ubrzale granične procedure, smanjili troškovi i povećala efikasnost međunarodnog transporta.
Međutim, kako je istakao Peulić, puna funkcionalnost sistema nije zaživjela zbog administrativnih prepreka. Konkretno, obaveza plaćanja takse od 5 KM za digitalne usluge je navedena kao ključna smetnja u digitalizaciji:
“Najsavremeniji softver imamo na Balkanu, a nije mogao biti pušten u funkciji. Zašto? Imamo jednu taksu, da pojasnim ovako: čestitate kolegi Uskrs SMS porukom i onda vam dođe obavijest – neće poruka biti poslana dok ne odete na kiosk i kupite taksu od 5 KM. A govorimo o digitalizaciji”, kazao je Peulić, piše Akta.
UKIDANJE ADMINISTRAVNIH TAKSI
Podsjetimo, za potrebe razvoja i održavanja NCTS softvera, kompaniji Lanaco su krajem prošle godine dodijeljeni tenderi vrijedni ukupno 6,5 miliona KM. Prvi ugovor, vrijedan 4,5 miliona KM, odnosio se na održavanje sistema, dok je dodatni ugovor za nadogradnju vrijedan oko 2 miliona KM.
Uprkos planiranim ulaganjima, tender za nabavku usluga obnove licenci i održavanja softvera za potrebe UIO BiH poništen je u januaru 2025. godine, što dodatno komplikuje situaciju.
Ipak, i pored tehničke spremnosti i uloženih sredstava, sistem nije u potpunosti operativan zbog nedorečene regulative i nameta.
Bosna i Hercegovina je među rijetkim državama koje su implementirale NCTS fazu 5, kao pripremu za pristupanje Konvenciji o zajedničkom provoznom postupku (CTC) i Konvenciji o pojednostavljenju formalnosti u trgovini robom (JCI). Očekuje se da će članstvo u ovim konvencijama dodatno olakšati međunarodnu trgovinu.
U februaru 2025. godine, Vijeće ministara BiH donijelo je odluku o smanjenju ili ukidanju određenih administrativnih taksi u postupku indirektnog oporezivanja, kako bi se olakšala primjena NCTS sistema i ubrzalo pristupanje međunarodnim konvencijama.
Procjene pokazuju da bi primjena ove odluke mogla dovesti do umanjenja budžetskih prihoda BiH za 6.029.000 KM na godišnjem nivou.
BLOKADA SAOBRAĆAJA
Zbog navedenih problema, prevoznici su organizovali protestni defile kamiona kroz Sarajevo. Njihovi zahtjevi uključuju uvođenje moratorijuma na pravilo “90 dana u 180 dana” boravka u EU, digitalizaciju sektora, povrat trošarina i smanjenje zadržavanja na granicama .
“47 hiljada ljudi žive od ovog posla. Preko 4 milijarde eura uloženo je u poslove transportne industrije u BiH”, naglasio je Peulić.
Također, upozorio je na neusklađenost carinskih službi BiH i EU, što dodatno otežava prelazak granice. Prevoznici sada razmatraju mogućnost da, po uzoru na evropske modele, fakturišu svako čekanje na granicama – čak 40 eura po satu.
Ministar komunikacija i prometa BiH, Edin Forto, izrazio je spremnost za rješavanje problema, iako su mnogi izazovi izvan nadležnosti njegovog ministarstva. Prevoznici su poručili da će, ukoliko se ne pronađu konkretna rješenja, 28. aprila pokrenuti blokadu drumskog saobraćaja širom zemlje.