U Bosni i Hercegovini, gdje cijene hrane stalno rastu, potrošačka korpa je preko 3.000 KM, a minimalna plate tek od ovog mjeseca 1.000 KM u FBiH (900 KM u RS uz najavljena povećanja) narod se bori da preživi.
Čini se snage za sastavljanje kraja s krajem je sve manje, a bunt potrošača sve jači. Po uzoru na Hrvatsku u kojoj se bojkot supermarketa, ugostiljeskih objekata i benzinskih stanica pokazao kao pun pogodak i građani BiH za sutra spremaju sličnu akciju.
Zbog toga je transparentnost cijena u supermarketima postala važna tema. Na primjeru Izraela, koji je uveo zakonsku regulativu o transparentnosti cijena, možemo vidjeti kako ovakav sistem može pomoći potrošačima da bolje upravljaju svojim novcem. Ovakvom modelu se želi približiti i Hrvatska, Italija je takođe razvila svoj model kontrole.
Transparentnost cijena u supermarketima: Kako funkcioniše?
U Izraelu, transparentnost cijena u supermarketima nije samo preporuka – to je zakon. Sve cijene su jasno označene, a uz njih kupci mogu odmah uočiti i dodatne informacije koje im pomažu da razumiju strukturu cijene. Kako sve to izgleda?
Koje informacije su dostupne kupcima?
Stara i nova cijena
Svaki proizvod na polici ima istaknute dvije cijene: stara i nova. Na primjer, kilogram riže koji je prije mjesec dana bio 2,50 KM, sada može biti 2,30 KM. Ovaj sistem omogućava kupcima da jasno vide kako se cijena mijenjala i da li je došlo do pada ili rasta. U Bosni i Hercegovini na društvenim mrežama bezbroj puta je prikazano da u supermarketima postoje cijene koje se promovišu kao akcijske, a iste su kao cijene koje su prethodile akciji, u ekstremnim slučajevima cijene su i veće. Kupci u Bosni i Herecegovini nemaju dostupne informacije o rastu, odnosno toku cijene. Tokom kupovina na taj način ne mogu zaključiti da npr. čokoladu sada plaćaju 12, a istu su prije godinu dana plaćali 7 KM. To je najjednostavniji koji naročito kod impulsivnih kupaca spriječava manipulaciju. Kupci jednostavno odustaju od takvih proizovda i imaju dovoljno informacija.
Porijeklo proizvoda
Na svakom proizvodu jasno je naznačeno odakle dolazi: da li je domaći, iz susjedne zemlje ili uvezen. Porijeklo proizvoda često utiče na cijenu zbog različitih troškova proizvodnje i transporta. U Bosni i Hercegovini lanci često robu nabavljaju u različitim državama, kupci te informacije teško dešifruju. Vrlo lako vam se može desiti, banalizujemo, da popijete sok istog proizvođača ali da mu je prijeklo iz različitih zemalja.
Porezi i marže trgovaca
Transparentnost uključuje i informacije o porezima i maržama trgovaca koji su dodani na osnovnu cijenu. Ovo daje potrošačima uvid u to koliko trgovac zarađuje na svakom proizvodu, što može biti korisno za informisane odluke. Naravno kupci biraju one sa manjim maržama. Naravno bitna stvar su i porezi, pa ako kupimo brašno, znamo koliko nam za tu osnovnu namirnicu novca uzme država u kojoj živimo.
Historija cijena proizvoda
Kod nekih proizvoda moguće je vidjeti grafički prikaz promjena cijena tokom vremena. Kupac može da prati kako se cijena kretala kroz prethodne mjesece i godine, što pomaže da procijeni da li je trenutna cijena realna.
Popusti i promocije
Kada su proizvodi na sniženju, jasno su označene stara i nova cijena, pa je lakše vidjeti kolika je stvarna ušteda. Kupci odmah prepoznaju koje su promotivne ponude stvarno povoljne. U Bosni i Hercegovini koristi se ova praksa ali se često oglašavaju lažni popusti.
Online platforme i aplikacije za upoređivanje cijena
U Izraelu postoje aplikacije i web stranice koje omogućavaju upoređivanje cijena između različitih trgovina. Kupac može skenirati QR kod na proizvodu i odmah vidjeti cijene istog proizvoda u konkurentskim supermarketima. Ta bi opcija jako pomogla i građanima Bosne i Hercegovine, no online kupovina namirnica u našoj zemlji nikada nije zaživjela u punom kapacitetu. Razloga za to je izuzetno puno, ideja o zajedničkoj platformi na kojoj bi se centri takmičili u kvalitetu ponude nije ni spomenuta. A mogla bi biti izuzetno korisna.
Primjer Italije
Italija je takođe razvila digitalnu platformu koja omogućava potrošačima da prate cijene i promocije u realnom vremenu. Aplikacija “PrezziBassi” omogućava korisnicima da skeniraju bar kodove proizvoda u supermarketima i odmah vide cijene tih proizvoda u drugim trgovinama u okolini. Takođe, aplikacija pruža informacije o sniženjima, promocijama i historijskim promjenama cijena, omogućavajući korisnicima da lako uporede cijene i pronađu najbolje ponude.
Oba modela – izraelski sa zakonskom regulativom i italijanski sa tehnološkim rješenjima – pokazuju kako transparentnost može pomoći u smanjenju cijena i povećanju konkurencije među trgovcima. Takođe, omogućavaju potrošačima bolje informacije prilikom kupovine, što direktno doprinosi smanjenju inflacije i jačanju povjerenja u tržište.
Kako bi transparentnost cijena koristila građanima BiH?
Ako bi transparentnost cijena postala obavezna u Bosni i Hercegovini, potencijalni benefiti za građane bi bili ogromni:
Više informacija, bolje odluke
Kupci bi imali pristup svim potrebnim podacima o cijeni proizvoda, porezima, maržama i promocijama. Ovaj nivo informacija omogućava im da donose pametnije odluke o tome gdje i šta kupuju.
Veća konkurencija među trgovcima
Trgovci bi se morali prilagoditi realnom tržištu i konkurirati na osnovu cijena, što bi dovelo do smanjenja cijena. Na tržištu gdje su cijene transparentne, trgovci koji drže cijene previsoke brzo bi izgubili kupce.
Povećanje povjerenja potrošača
Transparentnost cijena smanjuje sumnje i nesigurnost među potrošačima. Povjerenje u trgovce bi raslo.
Naravno, Bosna i Hercegovina, još je digitalno onesvještena zemlja i ovakva rješenja čine se kao daleka budućnost ali dobro je pročitati da se može. Možda se nekad neko i sjeti da pokrene sličan proces ili platformu koja u tehničkom smislu ne bi iziskivala velike izdatke, građanima bi značila izuzetno, piše N1.