Njegovo ponašanje i javni nastupi izazivaju sve širi otpor među potrošačima. Politička polarizacija, povezanost sa Donaldom Trampom, te kontroverzne objave na mreži X dodatno pogoršavaju situaciju.
Politička polarizacija i pad povjerenja ozbiljno nagrizaju Teslinu tržišnu poziciju.
Sve to ima direktan negativan uticaj na Teslu, vodećeg proizvođača električnih vozila. Prodaja Teslinih modela opada, a imidž brenda sve je više povezan sa političkim stavovima Maska. Kupci sve češće odustaju od Tesle u korist konkurenata.
Zamjene za Tesline automobile porasle su za 250 odsto, a interes za kupovinu novih modela na najnižem je nivou posljednjih godina.
Cybertruck, koji je trebao biti tehnološko čudo, nije ispunio očekivanja tržišta. Model je imao nekoliko povlačenja i postao je simbol otpora Masku.
Na protestima se otvoreno povezuje Tesla sa njegovim političkim djelovanjem. Pokret „Tesla Takedown“ sve je prisutniji u SAD-u. Cijena akcija Tesle se prepolovila, pala je sa 490 dolara na manje od 250 dolara.
Analitičari sve češće govore o „krizi brenda“
Dan Ives iz Wedbush Securities naglasio je kako veza sa Trampom i DOGE-om šteti Tesli. U martu, anketa Yahoo News/YouGov pokazala je da 67 odsto ispitanika ne želi da posjeduje Teslu. Čak 37 odsto njih izričito je navelo Maska kao razlog odbijanja.
Stručnjaci predlažu radikalne poteze za spas Teslinog brenda
Nema mnogo primjera gdje je ugled brenda tako snažno vezan uz negativnu percepciju izvršnog direktora. Maskov lični brend duboko je isprepleten sa Teslom, što otežava njihovo razdvajanje. Alen Adamson iz Metaforce predložio je da bi najbolji potez bio da Mask proda Teslu i povuče se.
David Reibstein sa Whartona ide i korak dalje – predlaže potpunu promjenu imena i vizuelnog identiteta Tesle. Kao istorijski primjer navodi ValuJet, koji je nakon tragične nesreće postao AirTran i obnovio povjerenje. Takav bi korak bio radikalan, ali bi možda vratio Tesli njenu progresivnu bazu kupaca.
Zanimljivo je da SpaceX, koji takođe vodi Mask, ne trpi slične probleme. Mnogi uspjeh te kompanije pripisuju predsjednici Gwynne Shotwell, koja vodi svakodnevne operacije. Ako bi Tesla imala sličnu osobu, možda bi se lakše distancirala od Maskove reputacije. To bi takođe ublažilo strahove investitora da Mask gubi fokus.
Druga opcija je da Mask smanji javne političke istupe i pokuša ponovo pridobiti izgubljeno povjerenje. Prema nekim navodima, planira da odustane od DOGE-a u narednim nedjeljama. No, takav zaokret zahtijevao bi iskreno priznanje štete i napor u obnovi brenda.
Proces bi bio dugotrajan i neizvjestan, ali primjeri kao što su Volkswagen i H&M pokazuju da je oporavak moguć. Potrebna je transparentnost, priznanje problema i povratak temeljnim vrijednostima. To je osnovni korak svakog uspješnog kriznog menadžmenta.
Mask dosad nije pokazao spremnost za takav pristup. I dalje ignoriše problem i odbija da prizna sopstveni udio u krizi. Istorijski je bio skeptičan prema klasičnom marketingu, oslanjajući se na usmenu predaju i lojalnost kupaca. Ta je strategija nekada bila efikasna, ali danas se pokazuje neadekvatnom.
Uprkos svemu, akcije Tesle još uvijek su visoko vrednovane, što pokazuje vjeru dijela tržišta u budući razvoj tehnologije. No, sve je jasnije da reputacija Tesle kao brenda pati i da je nužna promjena smjera.
Mnogi se pitaju može li Tesla opstati u ovakvom obliku. Bez ozbiljnih koraka ka obnovi povjerenja, brend bi mogao izgubiti ono što ga je učinilo ikonom električne mobilnosti.
Vrijeme će pokazati hoće li Mask prepoznati potrebu za promjenom ili će kriza dodatno produbiti pad Tesline popularnosti, piše Fast Company.