Boeing 787-9 Dreamliner u vlasništvu Air Indije jutros se srušio u gradu Ahmedabadu, minutu nakon što je poletio za London. Prema prvim informacijama indijskih vlasti, poginulo je svih 242 putnika i članova posade, a budući da je avion pao na gusto naseljeno područje sa stambenim i poslovnim zgradama, moguće je da će žrtava ispod ruševina biti još.
Prve analize nesreće na temelju snimki koje su objavljene na društvenim mrežama već izazivaju rasprave među stručnjacima, koji ističu da je neubičajeno da se ovako suvremeni zrakoplov sruši odmah pri polijetanju. Radi se, osim toga, o prvom padu Dreamlinera ikad.
Komentar smo zbog toga potražili kod iskusnog hrvatskog kapetana putničkih zrakoplova i stručnjaka za sigurnost, koji također ističe da je nesreća neuobičajena. Budući da je trenutačno angažiran na međunarodnim sigurnosnim projektima i da mu poslodavac zbog osjetljive prirode posla ne dopušta istupati javno, sugovornik, rođeni Zagrepčanin, zamolio nas je za anonimnost.
Iako je istraga krenula odmah, do preliminiranih rezultata može proći nekoliko mjeseci, nerijetko i preko godine dana, napominje.
– Područja na koja će se istražitelji fokusirati su tehnička, proceduralna i ljudskih faktora. Specifičnost Indije su veoma stroge, detaljne pa i komplicirane sigurnosne procedure, one koje se tiču sprečavanja terorističkih činova na aerodromima i zrakoplovima. Analiza će zasigurno istražitelje odvesti i u smjeru ispitivanja performansi jer prve video snimke pokazuju izvučen stajni trap u trenutku udara, što je neobično za tu visinu i govori nam da od početka nešto nije išlo svojim dobro propisanim tokom.
Avion koji je ‘promijenio pravila igre‘
To „nešto“, pojašnjava, može biti u rasponu od skretanja pozornosti pilota radi tzv. startle effekta, događaja koji prekida lanac radnji koje se očekuju od posade (npr. otkaz motora, udarac ptica itd.), preko tehničkog kvara, namjerne odluke i mnogih drugih.
WATCH: Air India plane carrying 242 people crashes in Ahmedabad while taking off for flight to London pic.twitter.com/KyLVZaV6i7
— BNO News (@BNONews) June 12, 2025
– Od ukupnog broja nesreća, svega 14 posto otpada na polijetanje i inicijalno penjanje – ističe.
Sugovornik Jutarnjeg napominje i da Air India, koji postoji 93 godine, od 2010-ih uživa puno veći ugled nego ranije.
Bilo je tu strašnih nesreća, čak i dvije terorističke situacije, ali negativne konotacije pri spomenu ove kompanije nestale su i među putnicima i industrijskim insajderima. Prema Airlineratings.com, jednom od relevantnijih zrakoplovnih portala, tvrtka nosi maksimalnu ocjenu 7 u rubrici sigurnost. Dio su Star Alliancea, udruženja prijevoznika kojem pripada Lufthansa, Turkish, Singapore Airlines i mnogi drugi divovi putničke avijacije, kao i Croatia Airlines.
Osim indijske nacionalne aviokompanije, drugi dionik procesa istrage bit će američki gigant Boeing. Hrvatski pilot podvlači da je ovo prva fatalna nesreća modela B787 Dreamliner, aviona za koji se govori da je “promijenio pravila igre”, i koji je vrhunac razvoja i njihove strateške orijentacije.
– Uskotrupni B737 je temelj njihovog portfelja, ali Dreamliner je tehnološko čudo i perjanica ponude, najbrže prodavani širokotrupni zrakoplov u povijesti koji je u 14 godina prevezao nevjerojatnih milijardu putnika. I na Boeingu će barem do prvih rezultata istrage biti veliki pritisak s obzirom na fijasko s B737 MAX koji je svjetskoj javnosti ostao duboko usječen u pamćenje, kao i na veliko kašnjenje modela B777X, koje iznosi gotovo nevjerojatnih sedam godina. Najvažnija stvar će biti, kao i u svakoj istrazi bez obzira na opseg, prijedlog novih standarda i procedura koji će sustav učiniti još sigurnijim.
Svi traže brze odgovore
Koliko je kompanija krucijalna za američko gospodarstvo, najbolje je pokazalo tržište na kojem je Boeingova dionica, nakon vijesti o tragediji u Ahmedabadu, inicijalno izgubila 7% vrijednosti. Nesreća nije prva, nažalost vjerojatno ni posljednja, no stručnjak s kojim smo razgovarali podsjeća na širu sliku.
– Postoje neke stvari koje je teško objasniti ljudima izvan zrakoplovstva, među njima i povezanost i ponos što naš ekosustav funkcionira bolje od većine drugih. I što na 45-minutno kašnjenje prosječan putnik gleda kao na katastrofu epskih razmjera. I većini nas to teško pada, ali možemo se složiti da jedno kašnjenje na 10 letova, u doba kada se dnevno odradi preko njih 100.000, nije debakl. Baš zbog toga svaka osoba iz industrije koja je imala doticaj s ovim avionom i tragičnim letom 171 Air Indije, a bilo ih je možda i preko stotinu, neće spavati noćas. Svi traže brze odgovore, ponajprije ožalošćene obitelji, politički pritisak iz Velike Britanije, odakle je velik dio putnika, i Indije je već sada ogroman – zaključuje za Jutarnji.