Ministar Forto je nakon sastanka izjavio da postoji niz problema koje su prevoznici i u njihovoj prethodnoj komunikaciji istaknuli.
– Istaknuli su nekoliko stvari koje im jako otežavaju rad. Problemi prelaze iz sektora komunikacija i transporta u Vijeću ministara i na entitetski nivo, ali i na druge institucije poput sektora sigurnosti, Uprave za indirektno oporezivanje i Granične policije. Unapređenje njihovog statusa na graničnim prijelazima, ali i boravku u EU, što je jedan od najvećih problema naših prijevoznika, ali i regionalno, je nešto što moramo razriješiti sa Evropskom unijom ili pojedinim članicama EU – kazao je ministar Forto.
Dodao je da vozači kamiona i autobusa, tereta i ljudi, iz Bosne i Hercegovine, ali i neki u regiji, “su diskriminirani u odnosu na, na primjer, mašinovođe ili pilote, jer im se boravak u EU dok prolaze, dok voze robu do jednog odredišta u EU i nazad, računa kao da su boravili, kao da su tamo bili sa svojim porodicama i provodili vrijeme, a oni u suštini samo rade transport”.
– Odbijanje Evropske komisije da ih izuzme iz režima, standardnog viznog režima boravka u EU, otežava ovim prevoznicima posao do mjere da će neki, ukoliko se nastavi zatezanje sa strane Brisela, morati zatvoriti biznis u BiH i otići u Evropsku uniju gdje će raditi, što bi imalo velike posljedice na privredu BiH – naveo je Forto.
Dodao je da su razgovarali o širokom spektru tema, te da će nastaviti ulagati napore da sa Evropskom unijom pokušaju riješiti ovaj problem, od boravka 90 unutar 180 dana za naše vozače.
– Pokrenuo sam na Vijeću ministara BiH formiranje interresorne radne grupe unutar institucija Bosne i Hercegovine, koje će se baviti olakšicama u transportu. Ta odluka je u fazi pripreme za Vijeće ministara i nadam se da će i drugi ministar u Vijeću ministara to podržati. Također, regionalno smo pokrenuli inicijativu za olakšice u transportu, posebno pri prelasku granica. Na sljedećoj ministarskoj konferenciji koja će biti održana u Srbiji sredinom maja, zatražit ću da se posebno regionalno nastupi prema Evropskoj uniji, kako bi se riješio problem boravka vozača – istaknuo je Forto.
Naveo je da njihov problem nije samo problem boravka, njihov problem je problem generalno sistema u BiH, digitalizacije koju oni zagovaraju i traže kako bi lakše poslovali, kako bi se mogli takmičiti sa puno većim tržištima koja imaju puno veći broj vozača poput Poljske i nekih drugih u Evropskoj uniji.
– Također, kao rezultat ovog sastanka u narednim danima ću imenovati savjetnika u kabinetu koji će se baviti samo olakšicama u transportu i koji će održavati sedmične sastanke sa prevoznicima ove grupe prevoznika, ali i drugih koji pokažu interes da sistemski rješavamo probleme prevoznika u BiH – zaključio je Forto.
Predstavnik Konzorcija Logistika Bosne i Hercegovine Velibor Peulić je izjavio da su željeli da dođu do ministra Edina Forte, dodajući da je Ministarstvo komunikacija i transporta njihova matica oko koje se okupljaju.
– Svi ovi problemi koje smo naveli su nama poznati, imali smo i ranije sastanke. Uspostavili smo regionalnu inicijativu sa ostalim kolegama iz zemalja CEFTA-e. Želimo da zajedničkim snagama riješimo pitanje koje se odnosi na primjenu pravila 90/180 – kazao je Peulić.
Naveo je da je “u tih 90 u 180 dana, to je direktan udar na krvotok privrede u BiH”.
– Naša je zadaća da takav udar amortizujemo, da sačuvamo radna mjesta ljudi koji su stali iza ove inicijative. To je prva interesna zajednica koja želi da pokaže šta znači logistika u BiH. Država koja ne bude imala svoj ‘krvotok’ suočit će se sa stranim dobavljačima, a to će direktno uticati na cijene. Ono što je za nas posebno ohrabrenje jeste da ćemo na sedmičnom nivou, već u ponedjeljak, imati sastanak sa ministrovim saradnicima i idemo na rješavanje svih otvorenih pitanja – naveo je Peulić, te dodao da je njihov drugi zahtjev saradnja dvije entitetske vlade.
Kazao je da ljudi i firme iz Hercegovine prelaze u Crnu Goru, zato što im je bolji poslovni ambijent.
– Treći zahtjev se odnosi na rad Uprave za indirektno oporezivanje. Nije realno da čovjek 14 sati čeka da uđe u svoju zemlju s praznim vozilom. To je isto ako idete sa istoka, iz Republike Srbije, ili ako izlazite iz Unsko-sanskog kantona. To čekanje, nažalost, na godišnjem nivou nas košta 208 sati – kazao je Peulić i dodao da je razgovarano i o digitalizaciji.
Po njegovim riječima, ovo je godina u EU kada se sva dokumenta digitalizuju i oni će, zajedno sa Ministarstvom, pokazati šta znači ušteda ako se ide u tom pravcu.
Naveo je da se također razgovaralo i o nekim preprekama “koje su birokrate u proteklih 20 godina stvorile”.