Očekuje se da će ako ništa, i naši trgovci ubuduće razmisliti pri formiranju cijena.
Društvenim mrežama u BiH se već danima šire pozivi na bojkot trgovina, benzinskih pumpi, kafića i restorana. Da li je ovaj potez građana dobar, trebali svake sedmice jedan dan bojlotovati ili možda pokrenuti masovne proteste pitali smo ekonomistu Admira Čavalića, zastupnika u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine Federacije Bosne i Hercegovine (FBiH)
“Iskreno da budem, mislim da se bojkot svake sedmice dešava indirektno kroz ovu neradnu nedjelju, tako da jedan dan u sedmici građani nemaju pravo da ostvare kupovinu. Kada je riječ o potrošačkom bojkotu mislim da je sasvim legitiman, to postoji u tržišnoj praksi svijeta, ima neku tradiciju, uglavnom se veže za ostvarivanje nekih političkih i geopolitičkih ciljeva od strane potrošača, neslaganja sa radom određene kompanije, djelovanjem određenog brenda, nekog proizvoda koji se pruža na tržištu i slično.
E sada, opet kao ekonomista, malo sam skeptičan po pitanju efektivnosti toga bojkota, odnosno da li će se možda taj problem prebaciti na dan ranije ili dan poslije ili eventualno istopiti na nivou mjesečnog prometa, odnosno mjesečne potrošnje. Šta mislim da treba da bude fokus građanskih inicijativa, potrošačkih, a to je kako da mi razvijemo monopolistička ponašanja, kako da ojačamo konkurenciju na tržištu, jer dugoročno konkurencija je jedina garancija pada cijena.
Kada se god pitamo zašto je neka usluga ili proizvod skup na našem tržištu trebamo postaviti pitanje zašto nema mogućnosti da neko dođe na tržište i ponudi taj isti proizvod ili tu uslugu jeftinije i na taj indirektan način uzme kupce od drugih trgovaca.
Mislim da je to ozbiljnije pitanje kojim se treba baviti, jer postoje tržišne barijere, Vlada trguje sa trgovinskim lancom, čak pišu neke zakone, imate to sa početka mog komentara vezano za ove zabrane rada nedjeljom, da ih onemogućavaju sa djelovanjem inspekcija, rigorozan zakon da ustvari bolje prolaze oni koji su veći od onih koji su manji u poslovanju i onda dugoročno to vodi monopolizaciji tržišta, manjem broju tržišnih igrača, narušavanju koncepta konkurencije i onda kao rezultat navedenog imamo visoke cijene. Tako da, bojkot protiv visokih cijena dugoročno bi bilo dobro, da se iskristališe bojkot protiv Vladinih mjera koje su dozvolile monopolističko ponašanje na našem tržištu i posljedično visoke cijene”, pojasnio je Čavalić za Bosnainfo.
Svjedoci smo dešavanja u regionu, Hrvatska je uporna u bojkotu trgovina, s druge strane u Srbiji su ozbiljni protesti studenata i građana koji se bore za vladavinu prava. Da li slijedi i ozbiljan bunt u Bosni i Hercegovini, Čavalić je stava da se to već polako počinje dešavati.
“Već je počelo u zadnjih deset dana smo imali protest privrednika, protest penzionera u Tuzli, pa evo protest studenata i evo sad protest potrošača.
Dakle, sve se to dešava u desetak dana, ne pamtim, možda izuzev 2014 godine kad smo imali ovakve izraze socijalnih ili drugih nemira, negodovanja i slično što zapravo znači da postoji neki balon koji treba da pukne na jedan ili drugi način. Mislim da opet ništa ne treba da se rješava na ulici, ali svakako da se šalje određena poruka za djelovanje da se izvrši pritisak. Da li će se stvar riješiti na ulici – neće, to se mora riješiti inkramentalno, evolutivno kroz Parlament, kroz zakone i slično, na to treba biti fokus”, mišljenja je Čavalić.
I šta god mislili o današnjem pozivu na bojkot trgovina u Bosni i Hercegovini ipak je ovo dobar potez za jedno društvo koje je već godinama u zoni trpljenja okovanoj u kolektivnoj letargiji. Možda je došao trenutak za građanski bunt i kolektivno dosta divljanju cijena, ali i besmislenim potezima Vlade Federacije koja nas dodatno gura u propast!