Ovaj protest nije samo simboličan, već predstavlja kulminaciju nezadovoljstva sektora koji godinama pokušava da se izbori sa preprekama birokratije, rastućim troškovima i zakonskim neskladima. Ako dogovor sa vlastima izostane, od 28. aprila prevoznici planiraju da primjene tzv. “francuski model” potpuno blokiranje drumskog saobraćaja širom zemlje.
Prevoznici su izložili četiri ključna zahtjeva, bez kojih, kažu, njihov sektor neće preživjeti. Prvi i najurgentniji je uvođenje dvogodišnjeg moratorija na primjenu pravila 90/180, dok će tražiti hitnu reakciju Ministarstva inostranih poslova BiH i ambasada EU zemalja. Takođe, traže povrat trošarina (akciza) po modelu Crne Gore, smanjenje zadržavanja na granicama i ubrzanu digitalizaciju procedura koje bi omogućile brže i efikasnije kretanje robe. Za kraj, prevoznici insistiraju na prekidu stalnih izmjena pravilnika i eliminaciji suvišnih birokratskih barijera.
Sektor koji se smatra kičmom privrede ove zemlje, prevoznici, logističke kompanije i investitori, ističu da su godinama suočeni sa birokratskim haosom i nesigurnostima koje ugrožavaju njihov opstanak. “Vrijeme je da nas vide. Vrijeme je da nas čuju”, poručuju iz Plenuma Konzorcijuma logistika BiH.
Pod pritiskom stalnih administrativnih prepreka, neusklađenih zakonskih okvira i rastućih troškova, prevoznici više nemaju izbora. Ove tvrdnje upućuju na dramatičnu situaciju u kojoj se nalazi sektor koji je, uprkos tome što drži ekonomiju u funkciji, sve više marginalizovan i ignorisan od strane nadležnih institucija.
“Više nemamo izbora. Naša stvarnost je birokratski haos, stalna nesigurnost i potpuni izostanak dijaloga. Nećemo nestati u tišini”, naglašavaju.
Posljednji poziv za dijalog upućen je institucijama sa rokom do 25. aprila u 12:00 sati. Ukoliko u tom roku ne bude odgovora, prevoznici će primijeniti prijetnju potpune obustave drumskog transporta u BiH od 28. aprila.