Život

BOSNAINFO ISTRAŽILA Koliko građani BiH izdvajaju novca za automobile i koliko su stara vozila na bh. cestama

U BiH se neke stvari gotovo nikada ne mijenjaju. Na primjer, da od ukupnog broja registrovanih vozila, odnosno automobila, u najvećem procentu budu ona starija od 17 godina.

FOTO: BOSNAINFO
FOTO: BOSNAINFO
Ilustracija

Tokom 11 mjeseci 2024. godine, u BiH je uvezeno 81.500 vozila, što je porast u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH (UIOBiH), tokom 11 mjeseci 2024. godine u Bosnu i Hercegovinu uvezeno je ukupno 81.500 vozila, čija je ukupna vrijednost dosegnula 1,2 milijarde KM. Ovo predstavlja značajan porast u odnosu na 67.020 vozila uvezenih u istom razdoblju 2023. godine.Od ukupnog broja uvezenih vozila, 8.233 su nova vozila, dok su 73.267 polovnih. Ovi podaci pokazuju nastavak trenda uvoza polovnih vozila, ali i povećanje broja novih vozila na tržištu BiH.

Interes za polovnim automobilima

Kada govorimo o zemljama iz kojih naši građani najčešće uvoze polovne automobile, pored Njemačke i Austrije, koje su uvijek aktuelne, to su najviše Francuska i Belgija.

Ipak, starosna struktura voznog parka u Bosni i Hercegovini je zabrinjavajuća, s prosjekom starosti automobila i preko 17 godina, što stvara dodatne izazove za sigurnost na cestama, ali i uticajj na okoliš i zdravlje ljudi.

Pročitajte još

Tako je Bosnainfo posjetila jedan od prodajnih salona polovnih automobile u Sarajevu, gdje su nam kazali da najviše idu automobili u cjenovnom rangu od 15.000, do 20.000 KM i da su to auta do deset godina starosti. Također su nam kazali da interes kupaca za polovnim automobilima u našoj zemlji kao i ranije još uvijek velik, kao i da cijene automobila zadnjih par godina skoro nisu padale, a svemu je pomogla ekonomska kriza i velika inflacija.

Detaljnom analizom dostupnih statističkih podataka uočeno je da su ekonomska kriza, nagli porast cijena polovnih automobila, te usporeni procesi proizvodnje i isporuke novih vozila značajno uticali na povećanje prosječne starosti motornih vozila u našoj zemlji.

Pijaca polovnih automobila
FOTO: ILUSTRACIJA/CAPITAL.BA
Prodaja polovnih automobila

Prema podacima BIHAMK-a, prosječna starost motornih vozila u Bosni i Hercegovini u 2024.godini iznosi 17 godina, koja odgovara prosječnoj godini proizvodnje 2007, što znači da je prosječna starost ostala ista, odnosno nepromijenjena u odnosu na prethodnu, 2023. godinu

Prema istraživanju najzastupljeniji brend na tržištu Bosna i Hercegovine je Volkswagen, sa udjelom od 30,17% u ukupnom broju registrovanih vozila, što ga čini dominantnim brendom. Drugi po zastupljenosti je brend Škoda, sa 7,81% svog udjela, dok je Mercedes treći, sa udjelom od 6,89%. Ostali brendovi kao što su Opel, Audi, Peugeot i Renault imaju značajnu prisutnost na tržištu, sa udjelima od 5,69%, 6,13%, 6,16% i 5,38% respektivno. BMW (2,47%), Citroen (3,07%), i Volvo (0,91%) čine manji udio u našoj zemlji, navodi se u izvještaju BIHAMK-a.

Treba napomenuti da je Bosni i Hercegovini tokom 2024. godine registrovano ukupno 1.295.224 vozila, što predstavlja povećanje od 4,98% u odnosu na prethodnu godinu.

Naime, u 2023. godini taj broj je iznosio 1.233.783, što znači da je tokom prošle godine na cestama BiH evidentirano 61.441 vozilo više.

Najveći broj registrovanih vozila nalazi se u Federaciji BiH, gdje je evidentirano 777.993 vozila, što čini 60,07% od ukupnog broja.

Električna vozila

U Republici Srpskoj registrovano je 476.077 vozila, što je 36,76%, dok je u Brčko distriktu broj registrovanih vozila iznosio 41.154, što čini 3,18% od ukupnog broja vozila u zemlji.

Moramo se i dotači elekktričnih I hibridnih automobile koji su dobili olakšicu u vidu prijedloga Vijeća ministara BiH, na prijedlog Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa, gdje su donijeli Odluku o privremenoj suspenziji i privremenom smanjenju carinskih stopa pri uvozu novih električnih, hibridnih i CNG automobila do 31. 12. 2025. godine, sukladno Zakonu o carinskoj tarifi BiH.

Donošenjem odluke do konca 2025. godine produžava se ukidanje carine na uvoz električnih automobila u BiH, a novina je da su bescarinskim uvozom obuhvaćeni CNG automobili koji koriste prirodni plin, dok će se dalje primjenjivati smanjenje carinske stope za uvoz hibridnih vozila od 5%.

Vijeće ministara BiH na ovaj način pruža konkretnu financijsku potpora građanima te javnom i privatnom sektoru za kupovinu i masovniji uvoz ove vrste automobila, što će doprinijeti smanjenju zagađenja zraka i dekarbonizaciji kao jednom od ključnih stupova Zelene agende za Zapadni Balkan.

Trend rasta uvoza električnih i hibridnih vozila u BiH nastavljen je i u 2024. godini, što potvrđuju podatci Udruge ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima u BiH, koji govore da su za sedam mjeseci 2024. godine u Bosnu i Hercegovinu uvezena 422 vozila, u odnosu na 336 njih na električni i hibridni pogon u istom razdoblju 2023. godine, što je rast za više od 25 %.

Na kraju se da zaključiti da je ekonomska kriza, usporene procedure proizvodnje i isporuke novih automobila, kao i uvođenje novih propisa o uvozu cestovnih motornih vozila, umnogome uticalo na starosnu strukturu voznog parka u našoj zemlji.