Državna agencija za kontrolu letenja, BHANSA, mogla bi ostati bez sredstava zbog finansijske blokade koju je izazvao arbitražni spor izgubljen protiv slovenačke kompanije Viaduct.
Kompanija Viaduct, koja je godinama unazad bila uključena u propali projekat izgradnje hidroelektrana na Vrbasu, pokušava naplatiti presuđeni iznos od preko 70 miliona eura, i to putem sredstava koje BHANSA dobija od Eurocontrola. Kao odgovor na zahtjev za naplatu, Eurocontrol je zamrznuo sve finansijske transfere prema BiH, dovodeći BHANSA-u u stanje ozbiljne likvidnosne krize.
Podsjetimo, sve je počelo još 2004. kada je Vlada RS-a dodijelila koncesiju firmi “HES Vrbas” za gradnju hidroelektrana. Međutim, iste godine paralelno je data i koncesija za HE Bočac 2, čime je Viaductov projekat postao neizvodiv. Nakon višegodišnje pravne borbe, Međunarodni arbitražni sud u Vašingtonu presudio je protiv BiH, uz glavni dug od 40 miliona eura i višemilionske zatezne kamate.
Vijeće ministara BiH je donijelo odluku da u roku od 15 dana mora biti dostavljen plan za otplatu kompletnog duga, uključujući kamate i troškove arbitraže – rok koji uskoro ističe. U međuvremenu je BHANSA upozorila da je 21. marta 2025. izdat izvršni nalog iz Brisela, kojim se naređuje obustava svih uplata ka toj agenciji.
Alarm je upalio i ATCEUC – Evropski sindikat zaposlenih u kontroli letenja, koji upozorava da posljedice ovog spora daleko prevazilaze granice BiH:
“Prihodi od preletnih taksi čine 90% budžeta BHANSA-e. Agencija je sada na ivici operativnog kolapsa. U najgorem scenariju, to bi značilo gašenje kontrole letenja u BiH, zatvaranje aerodroma u Sarajevu, Banjoj Luci, Mostaru i Tuzli, prekid medicinskih i humanitarnih letova, kao i otpuštanje stručnog osoblja.”
Za sada se, prema nezvaničnim izvorima, ne planira zatvaranje zračnog prostora, ali ako uskoro ne dođe do rješenja, usluge kontrole letenja mogle bi biti suspendovane. To bi izazvalo domino-efekat u cijelom regionu i dodatno opteretilo zračni prostor susjednih država.
Zračni prostor BiH ima stratešku važnost za jugoistočnu Evropu, a njegov kolaps bi mogao destabilizirati kompletan evropski zrakoplovni sistem. Upravo zbog toga, ATCEUC poziva belgijske vlasti da poduzmu pravne korake u zaštiti Eurocontrola, kako bi se spriječilo da lokalne finansijske krize dovedu u pitanje sigurnost i funkcionisanje evropskog neba.