Kroz mrežu posredničkih firmi, keš isplate na parkinzima i ogromnim provizijama Glovo koristi zakonske rupe i institucionalnu nezainteresovanost da gradi profit na leđima ljudi koji mu omogućavaju rast.
Dolaskom poznate španske kompanije u Bosnu i Hercegovinu tržište dostave hrane i namirnica doživjelo je veliku ekspanziju.
Više od 400 dostavljača u Bosni i Hercegovini svakoga dana bez obzira na vremenske uslove dostavlja hranu i namirnice, a fleksibilno radno vrijeme i prilika za dodatnom zaradom je ono što ih najviše privlači.
Moguće zloupotrebe
Međutim, istraživanje portala Capital pokazuje da ova kompanija zajedno sa svojim partnerima koristi zakonske nedorečenosti i nezainteresovanost države za jačom kontrolom, te krši osnovna prava radnika.
Tek mali dio dostavljača ima ugovore o radu na osnovu kojih im se plaća zdravstveno i penziono osiguranje jer nisu angažovani od strane ove kompanije.
Iako postoji više modela kojim bi mogli da se regulišu povremeni i dodatni poslovi, ni jedan od njih ne koriste.
Takođe, kretanje novca u okviru organizacije ukazuje na velike mogućnosti za zloupotrebe.
Pazar između dostavljača i nadređenih se razmjenjuje po parkinzima bez ikakvih pisanih tragova.
Isplate zarada su u kešu, na ruke, uz proviziju od čak 30 odsto koje za sebe zadržavaju posredničke firme preko kojih „Glovo“ posluje.
Primjera radi, ako je dostavljač za mjesec dana zaradio 500 maraka, dobiće između 350 i 400 KM u zavisnosti koliko dugo radi.
Riječ je o nametu koji nije jasno i precizno definisan i koji vozači moraju da prihvate jer svako negodovanje se kažnjava isključivanjem iz posla, bez najave i obrazloženja.
Tvrdnje dostavljača
„Danas sam zaradio 40 maraka, a od tog iznosa će mi se oduzeti oko osam maraka. Nije mi bilo jasno u početku šta se dešava ali su nam rekli da su to troškovi knjigovodstva za firme za koje radimo, odnosno za partnere koje posreduju za Glovo“, svjedoči za Capital jedan dostavljač iz Banjaluke.
On kaže da se za rad prijavio preko društvenih mreža te da je pozvan nedugo nakon što je ostavio broj svog telefona.
Osim imena i prezimena nikakve dokumente kojim bi dokazao svoj identitet nije dostavljao, jer mu, kako tvrdi, to niko nije ni tražio.
Obuka je trajala jedan dan, dobio je aplikaciju u kojoj je registrovan sa svojim identifikacionim brojem nakon čega je krenuo da radi.
„U viber grupi dobijamo obavještenje gdje će biti isplata i gdje možemo da razdužimo pazar. Uglavnom to bude uveče na nekom od parkinga gdje dolazi čovjek iz firme koji nas isplaćuje na ruke, a koji sve to evidentira u rokovniku“, svjedoči za CAPITAL jedan od „Glovo“ dostavljača iz Banjaluke.
On nam je otkrio i kako je organizacija na čelu sa „Glovom“ razvila sistem za zaštitu novca.
Naime, svakom dostavljaču je određen limit gotovine koji može imati kod sebe, a što se prati preko elektronskog novčanika.
Njegov je 400 KM, a kada se približi toj cifri oni ga upozoravaju da je potrebno da se razduži. U slučaju da to ne učini, automatski je blokiran i isključen iz daljih dostava.
„Razduživanje novca je oko osam časova ujutro i 20:00 časova uveče na ranije najavljenim lokacijama. Novac predajemo, a dobijamo stiker sa kodom koji unosimo u aplikaciju i sa kojim se suma koju smo predali briše iz našeg digitalnog novčanika tako da opet možemo nastaviti raditi“, pojašnjava ovaj dostavljač.
Kako „Glovo“ posluje u BiH
„Glovo“ je u Bosnu i Hercegovinu došao 2021. godine, usput preuzevši kompaniju za dostavu „Donesi“, stapajući je u svoje poslovanje.
Sjedište kompanije je u Sarajevu, ali sav posao za njih rade partnerske firme odnosno 3PL kompanije.
To su „Fenix express“ i „E green solutions“ iz Banjaluke, te „System invest“ iz Sarajeva. Do objave ovog teksta niko iz ovih firmi nije pozitivno odgovorio na naš poziv.
One regrutuju i obučavaju vozače, isplaćuju zarade i preuzimaju pazare za dio narudžbi koje se plaćaju na licu mjesta.
„Glovo“ im je dao svoju platformu za rad, odnosno aplikaciju i vizuelni identitet, pa je u javnosti malo poznato da uopšte postoje.
Takođe, ne zna se na koji način je definisan njihov poslovni odnos.
U BiH u velikom minusu
Zanimljivo je da sve tri posluju pozitivno, dok je „Glovo“ od dolaska u BiH u ogromnom minusu koji zaključno sa prošlom godinom iznosi skoro 12 miliona maraka.
Svima im ide u prilog činjenica da je tržište koje se mjeri desetinama miliona maraka slabo pokriveno nadzorom nadležnih organa.
Odgovori koje je dobio Capital pokazuju da institucije koje treba da nadziru ovu oblast ni same nisu sigurne šta zakon dozvoljava a šta ne.
„Način radnog angažovanja putem internet platformi nije dovoljno zakonski definisan važećim propisima, što otežava rad inspekcijskim organima jer nije riječ o radnicima koji borave u prostorijama poslodavca, koje je moguće zateći na licu mjesta kod poslodavca i na taj način kontrolisati njihov radni status“, kažu za naš portal u Inspektoratu Republike Srpske.
Dodaju da su dostavljači najčešće radnici koji su već u radnom odnosu kod drugog poslodavca zbog čega je kod njih teško primjenjivati zakonske odredbe koje bi se odnosile na klasični oblik zaključivanja ugovora o radu.
Ipak, priznaju da se radno – pravni status dostavljača može definisati i na drugi način.
„Zakon o radu Republike Srpske prepoznaje mogućnost „rada van radnog odnosa“ i regulisanje statusa radnika kroz ugovor o privremenim i povremenim poslovima ili ugovor o djelu, te smo stava da se i radno-pravni status ovih radnika treba regulisati na jedan od predviđenih načina“, zaključuju oni.
Inače, kako nam je ranije rečeno iz ove institucije, ni jedna od tri spomenute 3PL kompanije do sada nije bila predmet njihove kontrole.
Kontrolisali su i „Glovo“, ali su tamo dobili informacije koje smo već spomenuli, a to je da oni nemaju svoje dostavljače.
Kontrolisala ih je i Poreska uprava Republike Srpske. Po pitanju poreza su bili „čisti“, ali daleko od toga da je sve bilo uredno.
„Vršena je posebna kontrola evidentiranja prometa preko fiskalnih kasa i kontrola prijave radnika. U oba slučaja utvrđene nepravilnosti, zbog čega su izdati prekršajni nalozi u iznosu od 23.000 KM“, kazali su oni.
I Poreska uprava Federacije BiH ih je kontrolisala u dva navrata ali nam rezultate nisu htjeli otkriti jer je, kako poručuju, riječ o poreskoj tajni.
Ipak, dodaju, kao i svi drugi poreznici obveznici, „Glovo“ je dužan da posluje u skladu sa Zakonom o Jedinstvenom sistemu registracije, kontrole i naplate doprinosa.
U ovoj kompaniji svu odgovornost prebacuju na svoje partnere jer, kako napominju, njihov model poslovanja se svodi na posredovanje, a ne na direktno pružanje usluga.
„Glovo ne zapošljava dostavljače direktno, niti se miješa u odnose između 3PL kompanija i njihovih dostavljača. Logističke kompanije su registrovani pružatelji dostavnih usluga i svoje usluge nude putem Glovo platforme. One imaju punu kontrolu nad organizacijom svojih uposlenika – uključujući odlučivanje o radnim satima, načinu rada i strukturi naknada“, poručuju iz „Glova“.
Kažu da od svojih partnera zahtijevaju potpuno poštivanje propisa.
„Plaćanja za usluge dostave vrše se tim 3PL kompanijama putem bankovnog transfera, u skladu s uslovima ugovora s njima“, tvrde u ovoj kompaniji.
Surovi prema konkurenciji
Kompanija iz Španije ne voli konkurenciju i prema njoj se odnosi prilično agresivno.
Evropska komisija ih je zajedno sa kompanijom „Delivery Hero“ kaznila sa ukupno 329 miliona evra zbog stvaranja kartela.
Dvije firme su se dogovorile da jedna drugoj neće uzimati radnike, dijelili su povjerljive informacije i podijelile tržišta na kojima djeluju.
Iz Komisije je saopšteno da ovakav vid udruživanja smanjuje izbor za potrošače i poslovne partnere i radnike i smanjuju motivaciju za nadmetanje i inovacije.
Na domaćem BiH tržištu finansijski nagrađuju svoje dostavljače za svakog vozača kojeg „prevuku“ od konkurencije. Takođe, kako saznajemo, partnerima konkurentskih firmi nude velike cifre samo kako bi raskinuli saradnju sa njima.
Inače, konkurencija „Glovu“ u našoj zemlji su domaći brendovi „Korpa“ i „Zapp dostava“, obje iz Sarajeva.
Iz ove prve tvrde da sa dostavljačima sklapaju ugovore koji su jasni i usklađeni sa domaćim zakonodavstvom.
„Sa dostavljačima imamo skopljene ugovore o radu, a sve u skladu sa Zakonom o radu Federacije BiH. Ugovorima definišemo sva prava i obaveze obje strane koje uključuju radno vrijeme, naknade kao i sve druge relevantne aspekte. Trenutno naša kompanija zapošljava preko 100 zadovoljnih dostavljača koje duboko cijenimo jer prepoznajemo da su radnici ključ uspjeha te se trudimo ostvariti sredinu u kojoj se osjećaju prije svega poštovano a zatim i motivisano“, kažu iz kompanije „Korpa“.
Priznaju da imaju dio radnika koji nisu prijavljeni na ugovor o radu iz njihovih privatnih razloga, te da su oni angažovani preko posredničke agencije koja za njih preuzima odgovornost za zapošljavanje i obaveze.
Međutim, tvrde, za razliku od gore spomenutih 3PL kompanije ne uzimaju nikakvu dodatnu proviziju od dostavljača.
„Naši zaposleni primaju pun iznos plate koji je dogovoren, bez ikakvih dodatnih odbitaka koji nisu zakonski obavezni ili prethodno dogovoreni. Za manji broj dostavljača koji su angažovani preko posredničke agencije, Korpa ne snosi odgovornost te su posrednici ustvari i njihovi poslodavci s kojima direktno dogovaraju uslove rada“, navodi se u odgovoru „Korpe“ na naš upit.
Do objave ovog teksta iz preduzeća „Zapp dostava“ nam nisu dostavili odgovor na upit.
Inače, da podsjetimo, pojedine zemlje, poput Španije su primorale „Glovo“ da svojim dostavljačima pruži bolji radni položaj.
Tamošnja vlada je izvršila pritisak pa bi svi radnici trebali da dobiju ugovore o radu.
Prethodno ih je špansko ministarstvo rada kaznilo sa 79 miliona evra jer je inspekcija utvrdila je da je 10.600 vozača u kompaniji lažno samozaposleno iako ispunjavaju sve uslove za rad na puno radno vreme.
Španija je 2021. godine postala prva zemlja EU koja je vozačima za isporuku hrane dala radnička prava i zatražila da budu priznati kao zaposlena lica.
„Glovo“ ne gaji velike empatije prema ljudima koji rade pod njihovim imenom.
Sredinom prošle godine naprasno su donijeli odluku da napuštaju tržište Slovenije a vozače su o prekidu saradnje obavijestili kratkom porukom preko aplikacije.
Demant iz Glova
Nakon što je Capital objavio tekst „Kuriri Glova u BiH bez ugovora i osiguranja: „Isplata noću, u kešu i na parkingu“, reagovali su iz ove kompanije.
Capital je njihov demant prenio u cjelosti:
“Oštro odbacujemo način na koji su poslovne prakse kompanije Glovo predstavljene u vašem članku „Kuriri Glova u BiH bez ugovora i osiguranja: Isplata noću, u kešu i na parkingu“, objavljenom 5. juna 2025. godine na portalu Capital.ba. Članak sadrži brojne činjenične netačnosti i značajno pogrešno prikazuje način na koji Glovo posluje u Bosni i Hercegovini. Zahtijevamo da se ovaj odgovor objavi s istim značajem i vidljivošću kao i originalni tekst. Ukoliko do toga ne dođe, zadržavamo pravo da se obratimo nadležnim medijskim i regulatornim tijelima.
Poslovni model kompanije Glovo
Glovo je tehnološka platforma koja djeluje kao posrednik između različitih korisnika: potrošača, lokalnih restorana i trgovina te kurira. Kao posrednička kompanija, naš osnovni cilj je da omogućimo povezivanje različitih strana koje nude i koriste proizvode i usluge trećih lica. U toj ulozi, u skladu s propisima, značajno ulažemo u fer uslove rada i pravičnu naknadu za naše partnere u dostavi, kao i u pružanje kvalitetne usluge našim korisnicima.
Naše poslovanje u Bosni i Hercegovini
U Bosni i Hercegovini Glovo posluje u saradnji s logističkim kompanijama po tzv. 3PL modelu (third-party logistics), s kojima ima zaključen ugovorni odnos. Ove 3PL kompanije su pravno i operativno nezavisni subjekti od Glova, a Glovo ne učestvuje u uređivanju odnosa između 3PL partnera i kurira s kojima oni sarađuju. Za razliku od predstavljenog u članku, Za razliku od navoda u članku da Glovo ima jednog zaposlenog, Glovo u BiH zapošljava 23 osobe iz različitih timova koji upravljaju odnosima s našim korisnicima – prodavnicama i restoranima, krajnjim korisnicima i logističkim partnerima.
Odnos sa 3PL kompanijama i njihovim kuririma
3PL kompanije imaju punu kontrolu nad upravljanjem i organizacijom svojih dostavnih timova, uključujući odluke o tome gdje, kada i kako njihovi kuriri rade.
Po iskustvu i saznanjima koje imamo, većina 3PL-ova s kojima sarađujemo također radi s drugim platformama na tržištu na sličan način, što je u skladu s lokalnim propisima.
Također, te kompanije određuju strukturu isplata za svoje kurire, uključujući iznos naknade za obavljenje usluga dostave.
Sve isplate od kompanije Glovo prema ovim kompanijama vrše se isključivo putem bankovnih transfera, u skladu s ugovornim o obavezama.
Usklađenost s propisima i poštivanje zakona
Glovo je uveo model e-fiskalizacije u entitetu Republika Srpska, pri čemu se sve transakcije fiskalizuju u realnom vremenu, što osigurava potpunu uplatu svih propisanih poreza.
Glovo ima zaključen ugovor s svim 3PL partnerima, kojim se oni obavezuju na poštivanje svih važećih lokalnih propisa. Važno je napomenuti da je 3PL model koji koristi Glovo u potpunosti usklađen sa zakonima u Bosni i Hercegovini, te da isti model koriste i naši konkurenti.
Ostajemo predani transparentnom poslovanju i potpunom poštivanju svih lokalnih zakona i propisa, u saradnji s našim 3PL partnerima kako bismo održali visoke standarde etičkih poslovnih praksi u našem cijelom ekosistemu.
Ekonomski uticaj i posvećenost Bosni i Hercegovini
Glovo platforma stvara značajnu ekonomsku vrijednost na tržištu Bosne i Hercegovine u razvoju. Pomažemo u digitalizaciji malih i srednjih preduzeća uz minimalna ulaganja, povezujemo preduzeća s novim kupcima i značajno doprinosimo prihodima lokalnih preduzeća.
Naše prisustvo je ubrzalo usvajanje digitalnih plaćanja. Ostajemo posvećeni transparentnom poslovanju i potpunom poštovanju svih lokalnih propisa, sarađujući s našim 3PL partnerima kako bismo održali visoke standarde etičkih poslovnih praksi”, navedeno je.