Magazin

Zašto satovi u reklamama uvijek pokazuju isto vrijeme - 10:10?

Ako ste ikada obratili pažnju na reklamne fotografije ručnih satova, možda ste primijetili zanimljiv detalj: kazaljke gotovo uvijek pokazuju isto vrijeme – 10:10.

FOTO: UNSPLASH/ OMAR AL-GHOSSON
FOTO: UNSPLASH/ OMAR AL-GHOSSON
Ilustracija

Na prvu, čini se kao slučajnost, ali ovo “vrijeme reklama” daleko je od nasumičnog izbora. Godinama su se nizale teorije od bizarnih do bizarno domišljatih – ali pravi razlog krije se na spoju psihologije, dizajna i marketinga.

Teorije: od smrti do simbolike pobjede

Ljudi vole tražiti dublje značenje, pa su se pojavile priče da je 10:10 trenutak smrti izumitelja sata, ili čak vrijeme kad je doživio „eureka” trenutak. Neki su otišli korak dalje i tvrdili da je to vrijeme smrti američkih predsjednika Lincolna ili Kennedyja. Međutim – historijski podaci to jasno demantuju.

Spominjala se i simbolika Drugog svjetskog rata, gdje se položaj kazaljki na 10:10 povezuje s oblikom slova “V” za victory (pobjeda). Iako ova teorija možda zvuči romantično, dokaza da je upravo to razlog – nema.

Pravi razlozi: dizajn, emocije i psihologija

Prava istina je mnogo jednostavnija, ali i daleko zanimljivija. Sat postavljen na 10:10 stvara savršenu simetriju. Kazaljke u tom položaju ne prekrivaju logo brenda, obično smješten ispod broja 12, niti ostale ključne oznake na brojčaniku. Uz to, sekundara ostaje dovoljno nisko (na 6 sati) i ne narušava vizualni balans.

Ali tu nije kraj – ulogu igra i psihologija. Prema istraživanju objavljenom u časopisu Frontiers in Psychology, položaj kazaljki na 10:10 podsjeća na nasmiješeno lice, dok primjerice 8:20 podsjeća na tužno. Sudionici eksperimenta dosljedno su ocjenjivali satove s kazaljkama u 10:10 kao vizualno ugodnije i izazivale su pozitivnije emocije – osobito kod žena.

Autori istraživanja zaključuju da to može imati direktan utjecaj na emocionalni doživljaj brenda i čak povećati šansu da kupac odabere upravo taj sat. Drugim riječima: osmijeh se – prodaje.

Od “tužnog sata” do univerzalnog standarda

Zanimljivo je da 10:10 nije oduvijek bio standard. Prije pedesetih godina prošlog stoljeća, proizvođači su često postavljali vrijeme na 8:20. I to iz istog razloga – simetrija. Međutim, kako je marketing dobivao na važnosti, dizajneri su shvatili da je 10:10 ne samo estetski prihvatljivo, već i emocionalno privlačnije.