Politika

Mediji u Sloveniji najavljuju bh. kolaps: Zračni promet u BiH ugrožen zbog duga prema slovenskoj tvrtki

U Bosni i Hercegovini grčevito se traži način da se vrati dug slovenskoj tvrtki Viadukt d. o. o. Portorož, koji je nastao kada je entitet Republika Srpska jednostrano odustao od koncesije dodijeljene toj tvrtki za izgradnju hidroelektrana na rijeci Vrbas, prenose mediji u Sloveniji na naslovnim tekstovima i stranicama najavljujući mogući bh. kolaps.

FOTO: FENA
FOTO: FENA

Arbitražni sud u Washingtonu presudio je u korist slovenske tvrtke, no dug je od tada narastao za više od 55 miliona eura i zbog ovrhe ugrožava rad Agencije za sigurnost zračnog prometa. Drugi entitet, Federacija BiH, u ponedjeljak je odbio prijedlog Vlade da se dug otplati iz zajedničkog budžeta.

Premijer Federacije Nerman Nikšić je na sjednici Fiskalnog vijeća u ponedjeljak stavio veto na namirenje duga kroz preraspodjelu proračunskih sredstava, rekavši da neće dopustiti da se novac Federacije daje separatistima u Republici Srpskoj, kojima je zajednička država očito dobra samo kada treba vraćati dugove. Podsjetio je da se Vlada Republike Srpske 2017. godine obvezala da će, ukoliko ne bude poništena odluka Međunarodnog centra za rješavanje investicijskih sporova, bezuvjetno isplatiti cijeli dug, navode slovenski mediji.

U Banjoj Luci je koncesiju za izgradnju hidroelektrane dobila tvrtka kćer Viadukta, ali je njezina realizacija tada onemogućena dodjelom druge koncesije. Slovenska tvrtka pokrenula je 2016. arbitražni postupak u Washingtonu i pobijedila. Republika Srpska, koja je odbila nagodbu, trebala je platiti 20 miliona eura, no to se do danas nije dogodilo. Dug se od tada gotovo utrostručio, svakodnevno se zbog kamata povećava za 9.500 eura, a stranka u postupku je Bosna i Hercegovina, a ne Republika Srpska, iako je ona vodila cijeli proces.

Nakon zahtjeva za pljenidbu imovine – uključujući tri nekretnine središnje banke – državna Agencija za pružanje usluga u zračnom prometu našla se u ozbiljnim problemima jer od europske organizacije više ne može primati naknadu za obavljeni posao. Time je, međutim, ugrožen sav zračni promet u zemlji, jer će nedostajati novca i za redovno održavanje tehničke opreme i goriva.

Kontrolori letenja upozoravaju da nemaju ništa s dugom te da će, ako nadležni brzo ne nađu rješenje, biti velikih posljedica, a za početak su im smanjene plaće. Vijeće ministara će idućih dana tražiti nova rješenja.