BiH

Upis u prvi razred otkrio probleme kod djece: U razvoju fine motorike i govoru pod utjecajem ekrana

Završeni su upisi u prve razrede osnovnih škola u Tuzlanskom kantonu. Uočeni su problemi u govornom razvoju velikog broja djece, kao i u razvoju fine motorike.

FOTO: FENA
FOTO: FENA

Smatra se da su ovo posljedice pretjeranog korištenja moderne tehnologije. Kako uskladiti razvoj djeteta u predškolskoj dobi u savremenom društvu izazov je za roditelje, ali i stručnjake.

Test koji se koristi za procjenu zrelosti prilikom upisa u prvi razred osnovne škole, većina djece ispuni bez greške.

“Tu propitujemo njihove osnovne funkcije, percepcije, orijentacije u prostoru, zatim neke te nivoe logičnog, apstraktnog razmišljanja i moje je iskustvo da nisam primijetila neke značajne promjene, odnosno neka značajna odstupanja u dijelu njihovog kognitivnog i tog dijela spremnosti pohađanja nastave”, kaže pedagogica u Osnovnoj školi „Miladije“ Tuzla Selma Teparić za BHRT.

Određena odstupanja primjećena su u jezičkom razvoju. Brojna djeca imaju glasovne distorzije, ne izgovaraju glasove u potpunosti, imaju poteškoću u razgovijetnosti i verbaliziranju onoga što žele izraziti. Veliki broj djece se, nakon sistematskog pregleda, upućuje logopedima i psiholozima.

“Bilo je ukupno 23 djece upućeno, što je ipak impozantan broj obzirom da mi imamo organizovane programe rane intervencije od novorođenačke dobi što je bio odraz vjerovatno da ta djeca nisu pohađala predškolski odgoj i obrazovanje, da se to moglo detektovati i ranije ili nisu dolazili na redovne sistematske preglede i redovnu imunizaciju kada to pedijatar i ranije uoči“, pojašnjava pedijatar u Domu zdravlja Tuzla dr Dijana Dugonjić.

Program predškolskog odgoja i obrazovanja obavezan je u Tuzlanskom kantonu posljednjih deset godina. Kroz deset sedmica i 150 sati sa djecom se radi na pripremama za prvi razred. Ovo je način da se djeca koja nisu pohađala vrtiće adaptiraju na sredinu u kojoj će biti za vrijeme školovanja, ali i da se uoče i otklone određeni nedostaci.

“Kroz razne teme, odrađivaćemo teme moje tijelo, moja osjećanja, radićemo sigurnost u saobraćaju kroz igru, radionice, razvijaćemo finu, sitnu motoriku, kognitivne sposobnosti“, navodi profesorica predškolskog odgoja i obrazovanja Selma Miljanović.

Moderna tehnologija veliki je izazov za djecu, ali i roditelje. Da li, kako, koliko i kada koristiti pitanja su koja nemaju uvijek jednoznačan odgovor. Javna ustanova „Naše dijete“ Tuzla realizira radionice za roditelje i djecu s ciljem osvještavanja problema i pronalaženja odgovora na ova pitanja.

“Tu će roditelji biti educirani i anketirani. Pružiće im se i neki odgovori na pitanja ako ih budu imali. U drugom dijelu ćemo imati radionice za djecu i roditelje kako kvalitetno provesti vrijeme, a da to nije uz modernu tehnologiju, kako zabaviti dijete kad idemo kod ljekara“, ističe direktorica JU „Naše dijete“ Tuzla Anesa Mešanović za BHRT.

Pedagozi, pedijatri, odgajatelji smatraju da nije problem samo korištenje i broj sati proveden ispred ekrana, već i način njihovog korištenja. Brojni su benefiti koje moderna tehnologija danas pruža djeci poput emocionalnog i socijalnog razvoja kroz neke video igrice ili kognitivnog razvojem sposobnosti pronalaska edukativnih sadržaja na internetu. Stilovi odgoja i rad sa djecom unutar obrazovnih ustanova, naglašavaju, moraju biti prilagođeni modernom dobu.