Prema zvaničnim podacima zabilježen je snažan pad izvoza u protekloj godini.
Zašto je drvna industrija BiH u padu, kakav je bio omjer izvoza i uvoza u 2024. godini, da li se izgubilo povjerenje u naše tržište i kakve su prognoze za 2025. godinu pitali smo Vanjskotrgovinsku komoru BiH.
Za Bosnainfo iz Vanjskotrgovinske komore BiH dostavljena je analiza stanja u ovoj industriji.
S obzirom da još uvijek nisu kompletirani podaci za svih 12 mjeseci 2024. godine, iz komore su nam dostavili zvanične podatke za 9 mjeseci poslovanja drvne industrije, a sudeći prema istim i kraj godine je loše završio.
Podaci nisu ohrabrujući, strmoglav je pad. Drvna industrija i šumarstvo od januara do septembra 2024. ostvarila je pokrivenost uvoza izvozom od 302%.
„Vrijednost izvoza drvne industrije u prvih devet mjeseci 2024. godine iznosila je 1.233.177.564 KM, što je za 8,4% manje od izvoza za isti period u 2023. godini kada je iznosila 1.345.955.313 KM.
Istovremeno, vrijednost uvoza drvne industrije u prvih devet mjeseci 2024. godine iznosio je 407.688.862 KM, što je za 8,1% manje od uvoza za isti period u 2023. godini kada je vrijednost uvoza iznosila 443.688.862 KM.
Ukupan promet spoljnotrgovinske razmjene drvne industrije u prvih devet mjeseci 2024. godine iznosio je 1.640.866.862 KM“, podaci su koje je za Bosnainfo dostavila Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine.
U prvih devet mjeseci 2024. godine, u odnosu na isti period 2023. godine, evidentan je pad izvoza svih grupa, izuzev neobrađenog drveta koje je u porastu i količinski (124%) i vrijednosno (118%). Razlog tome je zasigurno obustava suspenzije izvoza šumskih drvnih sortimenata iz BiH. Pad izvoza zabilježili su ostali proizvodi šumarstva, namještaj, montažne kuće, građevinska stolarija, parketi.
Namještaj je u ukupnom izvozu učestvovao sa 42% i iznosio je 520 miliona KM, što je manje za 9% u odnosu na prvih devet mjeseci 2023. godine kada je izvoz iznosio 570 miliona KM. Indicije su da su ovi padovi kratkoročnog efekta uzrokovani trenutno smanjenom potražnjom na inostranom tržištu te da će krajem godine biti popravljeni i ovi bilansi.
Što se tiče uvoza u prvih devet mjeseci 2024. godine, gotovo sve grupe proizvoda ostvarile su pad uvoza.
Kompanije ulažu velike napore kako bi održale proizvodnju, sačuvale zaposlene i ostvarile dobre izvozne rezultate uprkos novonastaloj ekonomskoj krizi, ističu iz komore.
“Zbog značajnog porasta cijena repromaterijala, kompanije su morale, a i u narednom periodu će morati usklađivati prodajne cijene gotovih proizvoda, ali vodeći računa da budu konkurentne.
Uslijed poremećaja njemačkog tržišta, kao glavnog izvoznog tržišta za bh. kompanije, i uslijed sve većeg pada narudžbi, treba razmišljati o otvaranje novih tržišta, kako u EU tako i u drugim zemljama koje nisu članice Unije.
Proizvođači u Bosni i Hercegovini trebaju donošenje i primjenu mjera za poticanje izvoza, zadržavanje i razvoj ljudskog potencijala te osiguranje dovoljno sirovina. Takođe, neophodno je razvijati mrežu promovisanja potencijala Bosne i Hercegovine u cilju diverzifikacije tržišta“, ističu iz Vanjskotrgovinske komore za Bosnainfo.
Ukupna proizvodnja šumskih sortimenata u Bosni i Hercegovini u prvih šest mjeseci 2024. godine je veća za 13,3% u odnosu na isti period 2023. godine. Proizvodnja sortimenata četinarskih vrsta drveća veća je za 18,2% a proizvodnja sortimenata lišćarskih vrsta je veća za 7,8%.
Proizvodnja trupaca četinara veća je za 12,3% a proizvodnja trupaca lišćara veća je za 3,8,%. Rast proizvodnje u odnosu na šest mjeseci u 2023. godini bilježi se kod jamskog drveta četinara (5,2%), kod ogrjevnog drveta lišćara (12,2%) i kod ostalog dugog drveta lišćara (4,9%).
Pad proizvodnje bilježi se kod prostornog drveta lišćara (za 38,6%) i kod ogrjevnog drveta četinara (za 11,7%). Kod proizvodnje ostalog grubo obrađenog drveta i jamskog drveta lišćara radi se o malim količinama sortimenata čije variranje u proizvedenim količinama nema uticaja na promjene u ukupnoj proizvodnji šumskih sortimenata.
Ukupna prodaja šumskih sortimenata u Bosni i Hercegovini u prvih šest mjeseci 2024. godine je veća za 12,7% u odnosu na isti period 2023. Prodaja sortimenata četinarskih vrsta drveća veća je za 15,1% a prodaja sortimenata lišćarskih vrsta je veća za 9,9%.
Prodaja trupaca četinara veća je za 12,3% a prodaja trupaca lišćara veća je za 10,7%. Rast prodaje u odnosu na šest mjeseci 2023. godine bilježi se kod jamskog drveta četinara (za 3,8%), kod ostalog dugog drveta četinara (za 94,3%) i kod prostornog drveta četinara (za 25,3%). Pad prodaje bilježi se kod jamskog drveta lišćara (za 13,22%) i kod prostornog drveta lišćara (za 20,1%).
Pitali smo kakva su saznanja Vanjskotrgovinske komore BiH, da li su strane kompanije izgubile povjerenje u naše tržište ili se radi o cijenama ili možda o nekim carinskim barijerama, ističu kako je stanje uvjetovanom zbog situacije u Njemačkoj:
“Nepovoljan trend izvoza drvnog sektora uvjetovan je situacijom na nama najvažnijim tržištima, u prvom redu tržišu Njemačke gdje tradicionalno izvozimo više od 20% proizvoda drvne industrije BiH u cjelini i više od 30% namještaja. Postpandemijska kretanja na globalnom planu i ratna dešavanja, nedostatak sirovina, kriza energenata, te inflacija, odveli su evropsku ekonomiju u duboku krizu.
Na njemačkom tržištu, ovim faktorima pridodaje se nestabilnost građevinskog sektora, a posljedično i svih pratećih industrija, kakva je i industrija namještaja.
Pad potražnje za namještajem, “psihologija štednje” potrošača i poteškoće da se u kratkom roku primijene adekvatni paketi mjera za oživljavanje industrije namještaja u Njemačkoj, doveli su i do smanjenja uvoza gotovih proizvoda, komponenti i do manje proizvodnih kooperacija sa dobavljačima iz Bosne i Hercegovine. Pritisak na dobavljače da snize cijene također ima svoj krajnji limit, jer u protivnom se ugrožava njihov opstanak.
Kriza tržišta namještaja u Njemačkoj rezultirala je i otkazivanjem najvažnijeg sajma namještaja i interijera u Njemačkoj, koji se trebao održati u januaru 2025. godine“.
Za Bosnainfo iz Vanjskotrgovinske komore BiH ističu kako za 2025. godinu imaju plan aktivnosti:
„Kako je situacija na svjetskom tržištu i dalje veoma složena, teško je prognozirati utjecaje na smirivanje recesije na važnim tržištima za Bosnu i Hercegovinu u ovoj godini. Međutim, ono što kao organizacija za podršku privredi Bosne i Hercegovine možemo učiniti, jest da ponudimo bh. kompanijama u drvnom i ostalim sektorima privrede adekvatne usluge i aktivnosti promocije izvoza koje će im omogućiti i olakšati pristup tržištima izvan granica naše regije i Evropske unije.
Stoga ja Vanjskotrgovinska komora Bosne i Hercegovine u plan aktivnosti za 2025. godinu uvrstila i promotivne aktivnosti na tržištu SAD i drugih prekomorskih zemalja, a sve u cilju diverzifikacije izvoza naše privrede, kako bi se isti očuvao i unaprijedio“.