Propis star gotovo vijek koji se izvorno primjenjuje na poljoprivredna vozila dopušta mladima od 15 i više godina da voze bez vozačke dozvole, pod uvjetom da je vozilo preinačeno tako da ima najveću brzinu od 30 km/h.
Nazvani “A-traktori” ti su automobili i kamioni postali toliko popularni posljednjih godina da su vlasti sada zabrinute zbog porasta saobraćajnih nesreća.
“Dobila sam ga prije godinu dana u aprilu za rođendan”, kaže Evelina ponosno za AFP ispred svog tamnoplavog BMW-a serije 5 na prilazu porodične kuće u južnom predgrađu Stockholma.
Poklon je nagrada za uspjeh u školi.
Tinejdžeri u drugim zemljama moraju se zadovoljiti mopedom ili skuterom dok ne dobiju vozačku dozvolu, no mladi Šveđani mogu voziti gotovo svako vozilo koje ima ograničenu brzinu.
U bogatim predgrađima Stockholma djeca se mogu redovno vidjeti kako voze Porsche Cayenne.
“Obično ga koristim kad idem u školu ili za izlazak s prijateljima”, kaže Evelina.
Za “A-traktor” obavezni su trokutasti znak upozorenja odzada koji označavaju sporo vozilo i kuka za vuču prikolice.
Zadnje sjedište također mora biti uklonjeno, tako da u vozilu mogu biti samo vozač i suvozač.
Potrebna je samo dozvola za moped dostupna s navršenih 15 godina ili dozvola za traktor od 16.
Sistem je iznenađujuće blag u zemlji poznatoj po zalaganju za sigurnost na cestama – sigurnosni pojas u tri tačke švedski je izum i po strogim pravilima za vožnju pod utjecajem alkohola.
Sistem je postao blaži sredinom 2020., kada je postalo moguće elektronički ograničiti maksimalnu brzinu vozila, što je uveliko olakšalo modificiranje modernih automobila.
San o nezavisnosti
Prvobitno namijenjen mladima u ruralnim područjima, propis sve više koriste gradska djeca pa se broj registrovanih A-traktora udvostručio na 50.000 u samo dvije i pol godine u zemlji od 10,3 miliona stanovnika.
Preteče današnjih A-traktora nastale su tokom depresije 1930-ih, kad je vladala nestašica poljoprivredne opreme.
Kako bi potaknula izradu jeftinih vozila dok su traktori još bili nedostupni poljoprivrednicima, vlada im je dopustila da sastavljaju jednostavne automobile.
U 1950-ima, s napretkom ekonomije, pravi traktori postali su češći te se potreba za priručnim domaćim vozilima počela smanjivati.
Na selu su ih mladi ljudi bez dozvole sa zadovoljstvom koristili za kretanje, posebno u područjima bez mnogo javnog prijevoza.
Država je formalizirala korištenje A-traktora propisom iz 1963., koji se decenijama pomno njegovao u ruralnoj Švedskoj.
Vlasti su tek 2018. uvele obveznu provjeru ispravnosti vozila.
Mnogim tinejdžerima sa sela A-traktor simbolizira san o nezavisnosti.
U gradu Karlstadu na zapadu Švedske, 17-godišnja Ronja Lofgren redovito privlači pažnju svojim kamionom Scania Vabis od 5,5 tona iz 1964. godine, koji je njezin otac spasio s otpada.
Tinejdžerka je ukrasila obnovljeni kamion blistavom crveno-plavom bojom i puno prednjih svjetala. Moto “Kraljica ceste” postavljen je na prednju stranu, a “Go with style” na stražnju.
“Kad sam u početku išla u grad, svi su me snimali pametnim telefonima”, rekla je tinejdžerka za AFP.
Porast nesreća
Nakon porasta novih registracija, osiguravatelji i policija izrazili su zabrinutost zbog više od peterostrukog povećanja nesreća u kojima su sudjelovali A-traktori u pet godina.
Broj povrijeđenih premašio je brojku od 200 godišnje, a samo u 2022. zabilježena su četiri smrtna slučaja.
Za ostale je skok postao poslovna prilika.
Oskar Flyman (21) i njegov mlađi brat pokrenuli su posao 2021. pretvarajući automobile u A-traktore.
“Možete pronaći A-traktore od 30.000 kruna (2700 eura) do 200.000 kruna (18.000 eura)”, rekao je Flyman, pojasnivši da tipična konerzija stoji oko 25.000 kruna imate li otprije automobil, prenosi Hina.
U svojoj garaži u predgrađu sjeverno od Stockholma punoj Audija i BMW-a, rade oko pet do šest preinaka mjesečno.
Švedska uprava za promet nedavno je predložila da, kao i kod običnih automobila, korištenje sigurnosnih pojaseva i zimskih guma postane obavezno.