Magazin

Vladika Grigorije odgovorio na vječnu dilemu: Da li žene mogu da se pričešćuju tokom mjesečnice?

Vladika Grigorije, episkop diseldorfski i ciele Njemačke, jedan je od rijetkih koji vjernicima pristupa na savremen način i obraća im se putem društvenih mreža, gdje najveći broj ljudi može da ga čuje, posebno među mladima kojima je internet osnovno sredstvo informisanja, ali i usvajanja novih znanja, prenosi Žena.Blic.rs.

FOTO: ĐORĐE KOJADINOVIĆ / RINGIER
FOTO: ĐORĐE KOJADINOVIĆ / RINGIER

Vladika nerijetko odgovara na brojne nedoumice i važna pitanja kada je riječ o navikama, praksi i običajima vezanim za pravoslavlje, a nedavno se osvrnuo na čestu dilemu u pravoslavnom svijetu smiju li žene da se pričešćuju i ulaze u crkvu dok imaju menstruaciju?

Vjerovanje da žene tokom ciklusa ne mogu da uđu u crkvu je ekstremno rašireno među narodom, što potvrđuje i sam vladika. “Da li žene mogu da se pričeste tokom menstruacije? Sigurno jedno od najčešćih pitanja koje sam dobio tokom svoje tridesetogodišnje svešteničke službe. I nesumnjivo jedna od najčešćih zabluda među vjerujućima”, napisao je on prije nekoliko mjeseci na svom Instagram profilu.

“Više puta sam kao sveštenik dobio pitanje da li žene mogu da budu u crkvi i da se pričešćuju kada imaju menstrualni cilklus. Odgovor je: MOGU. Odgovor nije moj, već sam ga našao u drevnoj “Sirijskoj didaskaliji” iz 4. vijeka u kojoj se jasno kaže da je Duh Sveti taj koga nosimo u sebi, koga smo dobili na našem tijelu na krštenju, koji nas privodi Hristu, koji nas uvodi u ckrvu, koji nas osvećuje i koji nas spasava. Duh nas vodi ka Hristu Spasitelju. Dakle, nikakve tjelesne, prirodne nečistote ne mogu da nas odvoje od Boga”, istakao je episkop diseldorfski.

On je naknadno pojasnio i poslednju rečenicu u videu usled nerazumevanja koje je usledilo kod dela publike:

“Čini mi se važnim da ovde ostavim pojašnjenje svoje poslednje rečenice u videu, kako se ne bi nastavile pogrešne interpretacije. Naime, u crkvenim krugovima se, kao jedan od osnovnih razloga zašto žene ne bi trebalo da se pričešćuju tokom menstruacije, odvajkada navodi upravo taj – da je menstruacija „telesna nečistoća“ zbog koje žene ne bi smele da pristupe Svetom pričešću. Pomenutu sintagmu sam upotrebio s namerom da naglasim da takvo poimanje ove večite dileme nipošto ne može biti razlog za zabranu pričešćivanja tokom menstruacije. Žao mi je što sam tu sintagmu nesmotreno stavio u kontekst celokupnog odgovora i što iz onoga što sam rekao u videu nije sasvim jasno da se zapravo samo pozivam na izraz koji je jezički uobličen odavno i koji je star koliko i ova zabluda koju sam nastojao demistifikovati u svom odgovoru. Ništa loše ili pak negativno u vezi s menstruacijom nisam imao na umu. Čak ni u primisli. I to je važno imati u vidu prije bilo kakve osude ili pogrešnog tumačenja ovog odgovora u videu”, zaključio je vladika.

On je naknadno pojasnio i poslednju rečenicu u videu usljed nerazumevanja koje je uslijedilo kod dijela publike:

“Čini mi se važnim da ovdje ostavim pojašnjenje svoje posljednje rečenice u videu, kako se ne bi nastavile pogrešne interpretacije. Naime, u crkvenim krugovima se, kao jedan od osnovnih razloga zašto žene ne bi trebalo da se pričešćuju tokom menstruacije, navodi upravo taj – da je menstruacija „tjelesna nečistoća“ zbog koje žene ne bi smjele da pristupe Svetom pričešću. Pomenutu sintagmu sam upotrijebio s namjerom da naglasim da takvo poimanje ove vječite dileme nipošto ne može biti razlog za zabranu pričešćivanja tokom menstruacije. Žao mi je što sam tu sintagmu nesmotreno stavio u kontekst cjelokupnog odgovora i što iz onoga što sam rekao u videu nije sasvim jasno da se zapravo samo pozivam na izraz koji je jezički uobličen odavno i koji je star koliko i ova zabluda koju sam nastojao demistifikovati u svom odgovoru. Ništa loše ili pak negativno u vezi s menstruacijom nisam imao na umu. Čak ni u primisli. I to je važno imati u vidu prije bilo kakve osude ili pogrešnog tumačenja ovog odgovora u videu”, zaključio je vladika.

Prihvati notifikacije