Svijet

INCIDENT NA NEBU Hrvatska digla borbene avione, oglasio se i NATO

Avion "Galeb G-2", nekadašnji školsko-borbeni dvosjed JNA, poletio je sa ljubljanskog aerodroma Brnik i kretao se na maloj visini prema Sinju.

FOTO: 
NIKOLA_SOLIC/EPA
FOTO: NIKOLA_SOLIC/EPA

Obaviještena je nadležna NATO komanda u Španiji, koja je podigla hrvatske MiG-ove u potjeru za “Galebom”.

Hrvatsko ministarstvo obrane nije se oglasilo ovim povodom, a “Slobodna Dalmacija” tvrdi, pozivajući se na neslužbene informacije, da su MiG-ovi poletjeli jer je mlaznjak u više navrata mijenjao kurs i tako je postao izrazito sumnjiv, a kontrola leta počela je da “spušta” sve letačke zone koje su sportski aerodromi prijavili za letenje tog dana.

Tako se dogodilo i u Sinju, gdje je prijavljeno letenje jedrilicama, pa im je zona letenja “oduzeta” dok su jedrilice još bile u vazduhu. “Slobodna Dalmacija” tvrdi da je “Galebom” starim gotovo 60 godina i vrijednim oko 60.000 eura, upravljao pilot Pero Matas i njegov prijatelj, koji su ga “trampili” sa slovenačkim vlasnikom za “cesnu”.

Njime je trebalo, po planu leta koji je prijavljen po svim pravilima, da slete na aerodrom na Braču kako bi obavili sve potrebne carinske i druge procedure zbog ulaska u državu, a nakon toga bilo je predviđeno da “Galeb” krene prema Sinju.

Međutim, nakon polijetanja iz Slovenije dogodila se nepredviđena situacija, tvrdi Matas.

“Nije bilo ništa strašno, jednostavno smo pri ulasku u hrvatski zračni prostor ostali bez struje u avionu i svi uređaji koji rade na struju su otkazali, pa tako nismo imali ni radio-komunikaciju. Nestali smo s radara, postali smo nevidljivi za našu kontrolu i zbog toga je nastao problem. Struja je nestala desetak minuta nakon polijetanja, ali u jednom se trenutku vratila i sve je proradilo. A onda je opet nestala i ni jedan instrument više nije radio niti smo imali radio-vezu. Srećom, ponio sam i ručnu radio-vezu, koja je dosta kratkog dometa, i negdje kod Vrlike zvao sam Sinj da ćemo sletjeti i da pomjere sve sa piste”, ispričao je pilot.

Kaže da je odluka da slete u Sinj bila logična, jer tamo ima najmanje saobraćaja, pa je i najmanji rizik.

“Nismo imali vazdušnu kočnicu zbog otkazivanja sistema i nismo mogli da predvidimo kakvo će biti slijetanje. Mi MiG-ove uopšte nismo vidjeli, niti smo znali za njih jer smo letjeli dosta nisko, a oni na puno većoj visini. Tek kad smo sletjeli u Sinj, počeli su da se šale sa mnom da dolazim kao papa, da me prate MiG-ovi. A ja u čudu, kakvi MiG-ovi?”, ispričao je Matas (69) koji leti već 30 godina.

On napominje da je avion koji su uzeli u Sloveniji bio pregledan prije leta, sve je bilo po propisima i u redu, ali da on “nije letio dvije godine i jednostavno se to dogodilo u zraku”.

“Moram da istaknem da smo sve vrijeme bili na kursu, nismo ga mijenjali, možda malo visinu, ali to je nebitno. Činjenica je da smo mi neispravnim avionom sletjeli bez greške”, kaže pilot, koji jedini u Hrvatskoj, uz svog prijatelja, ima dozvolu za upravljanje ovakvim tipom aviona.

“Galeb” kojim su doletjeli iz Slovenije za sada je jedini takav u Hrvatskoj i ubrzo se očekuje da bude i službeno registrovan.

Prihvati notifikacije